Val av tjänsteleverantör i stadsnät

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Big Mellosa
Registrerad
Jun 2008

Val av tjänsteleverantör i stadsnät

Hej,

Till slut ska nu även jag som bonn-läpp "få" stadsnät i mitt hus.
Jag skulle vilja ha lite input från ER gällande val av tjänsteleverantör, vad har ni för erfarenheter?
Det jag skulle vilja vet är:
- Driftstörningar
- Utlovad hastighet
- Kundsupport
Och gärna om ni har övrig nyttig information att delge.

De jag har att välja mellan är följande tjänsteleverantörer
-Bahnhof
-Tele2
-Bredband2
-T3
-All Tele
-Universal Telekom
-BBB
-Tyfon
-Net at Once

/Luddtuss

Antec Nine Hundred; Corsair HX 750W; Gigabyte GA-X58A-UD3R; I7 950; Corsair H70; Corsair 6GB; Samsung 850 evo 250GB; GTX980; Dell U3415W; W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Min upplevelse av Bahnhof så här långt är klockren så min rekommendation går dit. Universal Telekom skulle jag undvika som pesten, har haft dem som leverantör av ADSL. Min upplevelse av kundsupporten (det blev ett antal samtal) var horribel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Luddtuss:

Hej,

Till slut ska nu även jag som bonn-läpp "få" stadsnät i mitt hus.
Jag skulle vilja ha lite input från ER gällande val av tjänsteleverantör, vad har ni för erfarenheter?
Det jag skulle vilja vet är:
- Driftstörningar
- Utlovad hastighet
- Kundsupport
Och gärna om ni har övrig nyttig information att delge.

De jag har att välja mellan är följande tjänsteleverantörer
-Bahnhof
-Tele2
-Bredband2
-T3
-All Tele
-Universal Telekom
-BBB
-Tyfon
-Net at Once

/Luddtuss

Telia, BBB eller Bahnhof beroende på priset . är det 10kr skillnad välj bahnhof

NCASE| 6700k | Z170 Impact | 2x8GB Platinum | 1080TI GAMING X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Big Mellosa
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av trisse23:

Telia, BBB eller Bahnhof beroende på priset . är det 10kr skillnad välj bahnhof

Telia kan tyvärr bara leverera 10/10 av någon anledning i Örebro/Kumla stadsnät så de är bortsållade redan

Antec Nine Hundred; Corsair HX 750W; Gigabyte GA-X58A-UD3R; I7 950; Corsair H70; Corsair 6GB; Samsung 850 evo 250GB; GTX980; Dell U3415W; W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

5 år med B-hof. Har aldrig behövt kontakta support.
Edit: Downtime 1/2 dag, elfel i gatan, 98% av lovad hastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005

Hade lite strul med T3, säljaren från stadsnätet hade gett mig fel information och missat att ange vilken kampanj jag skulle ta del av, som följd fakturerades jag en felaktig summa.
Deras support var dock tillmötesgående och löste problemet.

Under året jag hade dem så råkade jag ut för en handfull driftavbrott, inget längre vad jag kan minnas. Har dock för mig att deras DNS låg nere rätt länge nån dag (läs natt).
Använder man en egen/öppen DNS så är det ett icke-problem antar jag.

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Luddtuss:

Telia kan tyvärr bara leverera 10/10 av någon anledning i Örebro/Kumla stadsnät så de är bortsållade redan

Pålsboda levererar telia 30/10 ADSL och gigabit fiber.

NCASE| 6700k | Z170 Impact | 2x8GB Platinum | 1080TI GAMING X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Har haft BB2 i 5 år och är helnöjd..Riktigt bra ping/ms i spel

har 100/100 och får ut 103/101
Dom få avbrott jag haft så i 98% av fallen har det varit mitt stadsnät som strulat

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Big Mellosa
Registrerad
Jun 2008

Jag är chockad över svaren, jag var övertygad om att detta skulle bli en "hat-tråd" över tjänsteleverantörer.
Tack för all input hittills, mycket uppskattat.

Edit: stavning...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Telia alla dar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Luddtuss:

Jag är chockad över svaren, jag var övertygad om att detta skulle bli en "hat-tråd" över tjänsteleverantörer.

För det spelar inte så stor roll, du är fortfarande bunden till ditt stadsnät/öppna nät vilket till viss del endå kan skapa en monopol på leverantör även om kunden tror att det finns val. Givetvis så finns det skillnader som t.ex vilka vägar en leverantör tar ut på internet i världen men de flesta fel kommer iaf att uppstå mer lokalt.

Jag har själv haft Zitius stadsnät med Bahnhof i över 5 år nu och upptiden ligger nog på 99% någon enstaka gång så har nätet gått ner i typ 5 timmar under dagtid för att en fiber hade grävts av någonstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009

Har Bahnhof via Uppsala stadsnät sedan nästan ett år tillbaks. Uppskattar framförallt deras kundtjänst, samt att de kan leverera önskvärd hastighet. Sitter nu på 100/100- lina men kan (men behöver inte ) beställa upp till 1000/1000-lina.

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Har AllTele och är nöjd. Enda gången det krånglat är när en fiber blev avgrävd. Men med annan DNS så fungerade det direkt. Jag strulade med min router en gång och kontaktade supporten. Inga väntetider och dom var hjälpsamma och trevliga. Sedan ingår anonymiseringsserver som är värdefullt om man är intresserad av det kriminella.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Av ideologiska själ ska du såklart välja Bahnhof. Vidare är de extremt prisvärda då uptimen är hög, bra hastighet till låg kostnad. Om du vill välja någon annan, gå på någon som du känner igen namnet på så blir det nog bra. Det hänger oftare mer på själva stadsnätet än ispn