Permalänk

Trådlöst router till 100/100-lina

Hej! Behöver en ny router då min D-Link 655 är allt annat än bra... Ska kunna köra 100/100 på full hastighet, det som skall vara inkopplat är en laptop, två mobiler, lite kringutrustning (skrivare osv) plus eventuellt en NAS i framtiden. Allt trådlöst.

Bor i en lägenhet med rejält tjocka betongväggar om det spelar roll.

Prisklass: Kan tänka mig att lägga upp mot 1500, 2000 om det finns en rejäl skillnad.

Permalänk
Medlem

Det här är en bra router som jag själv har. Bor också i ett hus med tjocka betongväggar och jag kan maxa min förbindelse på 250Mbps överallt trådlöst.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Nån av dessa står på min önskelista, har bara hört bra om dessa routrar samt att man kan lägga in annan firmware om man vill. Har man väldigt tjocka betongväggar så kanske en repetear funkar som komplement men har ingen som har provat det.

https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577...

http://www.inet.se/produkt/5404640/asus-rt-ac87u-ac2400-dual-...

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir mycket mycket svårt att utnyttja hela bandbredden trådlöst. Det beror på två saker. För det första så är de siffror som routertillverkarna slänger sig med när det gäller throughput över trådlöst under ideala förhållanden som aldrig inträffar. För det andra så är WiFi väldigt känsligt för yttre störningskällor samt kollisioner när flera enheter kommunicerar samtidigt vilket leder till omsändningar.

Jag tycker att du ska börja med att kolla hur det ser ut i etern runt dig med hjälp av tex InSSIDer. Du behöver hitta en kanal där det inte finns så mycket trafik. Förmodligen är det lättast att hitta detta på 5GHz bandet, men det bandet har å andra sidan sämre räckvidd än 2.4GHz, vilket inte är så bra om det är tjocka betongväggar.

Om förutsättningarna ser bra ut så köp en bra router. Ju snabbare desto bättre. AC är förmodligen ett krav om du vill ha en chans att komma upp i 100/100. Tänk på att även datorerna måste stödja AC, så du kan behöva köpa nätverkskort till dem också.

Om du tycker att jag målar upp detta i svart så är det helt rätt. Du står inför en svår uppgift. Sladd ger alltid bättre fart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Hej! Behöver en ny router då min D-Link 655 är allt annat än bra... Ska kunna köra 100/100 på full hastighet, det som skall vara inkopplat är en laptop, två mobiler, lite kringutrustning (skrivare osv) plus eventuellt en NAS i framtiden. Allt trådlöst.

Bor i en lägenhet med rejält tjocka betongväggar om det spelar roll.

Prisklass: Kan tänka mig att lägga upp mot 1500, 2000 om det finns en rejäl skillnad.

Jag köpte en asus rt-ac66u, ploppar ner till 1100-1200 emellanåt, troligt att den gör det i mellandagsrean. Jag tycker den är trevlig men kanske finns bättre... Har också 100/100 och tycker fart och täckning är bra:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en ASUS RT-N56U och den klarar runt 600Mbit/s trådlöst prövat på min 1Gbit/s fiber lina.

Med en Sony Z2 maxar den cirka 120Mbit/s upp och ner, men då begränsar telefonen.

Prisvärd router som iallafall orkar med cirka 750-780Mbit troughput över WAN-LAN och 600Mbit/s WAN-WLAN.

Trådlöst med Z2

Speedtest med WAN

Tptest

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Nighthawk R7000, bytte just från DIR-655, maxar min 100/100 lina utan minsta problem trådlöst, betalade 1290kr hos Webhallen. Den går att köra med DD-WRT också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag köpte en asus rt-ac66u, ploppar ner till 1100-1200 emellanåt, troligt att den gör det i mellandagsrean. Jag tycker den är trevlig men kanske finns bättre... Har också 100/100 och tycker fart och täckning är bra:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffade denna för ca 2 månader sen från komplett, med extender/AP på köpet.
Är inte inponerad, vare sig av fart eller räckvidd.
Innan jag kopplade in AP på ovanvåningen hade min appleTv dålig mottagning från router på undervåning.

Vad gäller hastighet har jag prövat både trådat och trådlöst.
Ut från router trådat får jag 95/95 Mbit(har fiber 100/100 indraget).

Trådlöst däremot kommer jag aldrig över 70 Mbit i nedlänk, upp däremot ofta över 90Mbit.
Har kollat med inSSIDer, inga andra nät på 5ghz.
Det som är kopplat till min roter trådat är NAS, AP och sonos bridge.

Kör asus egna fw, 3602, vet att det finns nyare, men inget som påverkar wifi hastigheten, tror jag.
Annars kör jag auto på kanaler för både 2,4 och 5, på både AP och router.
Endast 11n på 2,4 och 11n och 11ac på 5 ghz.
Ingen QoS påslaget.
Ska jag vara missnöjd med nedlänk?, ja?
/Mike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Skaffade denna för ca 2 månader sen från komplett, med extender/AP på köpet.
Är inte inponerad, vare sig av fart eller räckvidd.
Innan jag kopplade in AP på ovanvåningen hade min appleTv dålig mottagning från router på undervåning.

Vad gäller hastighet har jag prövat både trådat och trådlöst.
Ut från router trådat får jag 95/95 Mbit(har fiber 100/100 indraget).

Trådlöst däremot kommer jag aldrig över 70 Mbit i nedlänk, upp däremot ofta över 90Mbit.
Har kollat med inSSIDer, inga andra nät på 5ghz.
Det som är kopplat till min roter trådat är NAS, AP och sonos bridge.

Kör asus egna fw, 3602, vet att det finns nyare, men inget som påverkar wifi hastigheten, tror jag.
Annars kör jag auto på kanaler för både 2,4 och 5, på både AP och router.
Endast 11n på 2,4 och 11n och 11ac på 5 ghz.
Ingen QoS påslaget.
Ska jag vara missnöjd med nedlänk?, ja?
/Mike

Vad jämför du med när du är missnöjd med räckvidd och hastighet?

Vad får du för hastighet om du kopplar direkt i bredbandsuttaget/modemet utan att ha routern emellan?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad jämför du med när du är missnöjd med räckvidd och hastighet?

Vad får du för hastighet om du kopplar direkt i bredbandsuttaget/modemet utan att ha routern emellan?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 95/95 om jag mäter direkt i uttaget, samma som trådat ut ftån router.
Det är framförallt trådlöst ned jag är missnöjd med.

Jag bor i trähus med gipsväggar.
Vart hos en kompis som har en rt-n66, han bor i hus blandat trä/betong.
Fiber 100/100 in, router i källare.
Mätte på hans ovanvåning, 80/80 i varje rum.
Han har inte gjort några förändringar alls, allt default, asus stock fw.

Ska pröva med merlins fw, någon speciell version jag borde köra på?