Är dessa temperaturer normala för en överklockad i7 950?

Permalänk
Medlem

Är dessa temperaturer normala för en överklockad i7 950?

Jag har en i7 950 som sitter på ett Gigabyte ud3-r moderkort. Igår bytte jag grafikkort till ett MSI GTX 970 och satte även på en CoolerMaster EVO 212 kylare. Med hjälp av Gigabytes egna mjukvara EasyTune klockade jag upp processorn till 3,8 Ghz, det hela var gjort med en enda knapptryckning.

Nu går processorn i 1,376 volt och är stabil. Men jag undrar lite över temperaturerna. Enligt HW Monitor ligger de så här

CPU Idle 38 grader
Vid 3D Marks Firestrike går den upp till 56 grader.

MEN... När jag låter datorn stå på övernatten utan att den jobbar ser jag att CPU+Mainboard+Nordbryggan har gått upp till 86 grader nån gång under natten. Undrar vad den gjort då... Är detta normalt?

Maxtemperaturen för cpukärnorna ligger på 72-75 grader och grafikkortet håller sig på fina 65 grader.

Är detta normalt eller bör jag ändra nåt?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Slinger:

Jag har en i7 950 som sitter på ett Gigabyte ud3-r moderkort. Igår bytte jag grafikkort till ett MSI GTX 970 och satte även på en CoolerMaster EVO 212 kylare. Med hjälp av Gigabytes egna mjukvara EasyTune klockade jag upp processorn till 3,8 Ghz, det hela var gjort med en enda knapptryckning.

Nu går processorn i 1,376 volt och är stabil. Men jag undrar lite över temperaturerna. Enligt HW Monitor ligger de så här

CPU Idle 38 grader
Vid 3D Marks Firestrike går den upp till 56 grader.

MEN... När jag låter datorn stå på övernatten utan att den jobbar ser jag att CPU+Mainboard+Nordbryggan har gått upp till 86 grader nån gång under natten. Undrar vad den gjort då... Är detta normalt?

Maxtemperaturen för cpukärnorna ligger på 72-75 grader och grafikkortet håller sig på fina 65 grader.

Är detta normalt eller bör jag ändra nåt?

Ok temps, märkliga temps under natten utan belastning har nog med sensorfel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag får varningar på minustemp på på Asus-moderkortet. Rena skämtet...