Nätverk fungerar inte, och hjälp behövs.

Permalänk

Nätverk fungerar inte, och hjälp behövs.

Hej!
Jag skulle behöva hjälp av er kunniga, för hos mig står allt helt stilla och jag förstår ingenting.
Jag har haft en router (ASUS RT-N56U) och på den sitter en NAS (Synology DS213j).
Har en stationär dator med en skrivare en komboskrivare till, och en laptop.
Detta kopplades ihop för några veckor sedan, ja skrivaren kopplades in på nätverket så den gick där över.
Nu häromdagen slutade routern fungera så det blev en ny likadan. Jag kopplade in och trodde i min enfaldighet att det skulle bli som förr. Jag kunde surfa men inget nätverk? Suck.
Skrivare får jag inte igång och kan inte få igång på nätverket och jag gör som innan när jag ska lägga till dem men det funkar inte för dem hittas inte.
Nas:en hittas inte heller, och jag vet inte hur jag ska finna den heller?
All hjälp som kan hjälpa mig med att reda ut detta vore bra?
Tänk på om ni ska guida mig ta det lugnt och prata som med ett barn och jag vet inget om nätverk alls. Jag vill lära mig, verkligen därför är jag här.
Snälla hjälp en gammal man.......tack på förhand.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Dina enheter har förmodligen fått nya IP-adressen eftersom routern (och där med DHCP-servern) är bytt.

Eller har du satt fasta IP-adressen på NAS och skrivare? I så fall, kontrollera DHCPn i routern så den delar ut adresser i samma IP-serie (typ 192.168.0.0 eller 192.168.1.0).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja det är säkert så som du säger.
Men hur får jag det att fungera, mitt nätverk, så som det gjorde tidigare, det är frågan?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Starta om NAS
Starta om skrivaren

NAS:
Kör Synology Assistant som letar efter din NAS på nätverket.
Mer info: https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/565

Skrivaren:
På skrivaren borde du kunna knappa dig fram i inställningsmenyn (På skrivaren!) och se under nätverksinställningar vad för IP skrivaren har fått.
Lägg till ny nätverksskrivare i windows och skriv in skrivarens IP.

Permalänk

Ska pröva detta, tack!

Skrivet av Multicast:

Starta om NAS
Starta om skrivaren

NAS:
Kör Synology Assistant som letar efter din NAS på nätverket.
Mer info: https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/565

Skrivaren:
På skrivaren borde du kunna knappa dig fram i inställningsmenyn (På skrivaren!) och se under nätverksinställningar vad för IP skrivaren har fått.
Lägg till ny nätverksskrivare i windows och skriv in skrivarens IP.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Nu ska nog allt ha löst sig.
Tack för all hjälp.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>