Coilwhine på ett 780 efter ett år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Mar 2005

Coilwhine på ett 780 efter ett år.

Tjenare!

Det är så att brorsans grafikkort, ett ASUS GTX 780 DirectCU II (eller något sånt) har haft coilwhine under en längre tid, men endast i menyer och inte direkt irriterande eller så... nu den senaste månaden däremot (självklart!! när garantin har gått ut) så har även Coilwhinet börjat märka av sig när man spelar, ex CS:GO som han spelar så är tjutet även under tiden man spelar, medans i Warframe så uppstår detta endast i menyerna.

Då är det så att jag vet på ett ungefär vad coilwhine är, och jag vet att det ibland kan fungera att via nvidias kontrollpanel låsa FPS'en till (60, eller vad man nu vill ha) Men finns det något annat man kan göra för att försöka bli av med det?
Jag menar kan det uppstå bara sådär, så måste man väl kunna göra sig av med det?

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Klocka kortet lite, överklocka eller nerklocka, ändra på spänningen. Ändrar du något sådant så kan det i vissa fall förbättra eller i extrema fall lösa problemet. Mitt kort som exempel blev lite tystare efter en spänningsökning.

3930K | 1060 Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästorp
Registrerad
Mar 2005

Ok, jag vet ju att kortet är klockat lite från leverantören, och har aldrig klockat själv, men nån gång måste väl bli den första

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb