Permalänk
Medlem

Omformatera burk- klocka om?

Hej,
Ska formatera om hela burken idag, men funderade då på om jag kommer att behöva klocka om den?
Funderade på vilka program jag kommer behöva ominstallera och kom då på klockningsprogrammen.
Tack på förhand!
/Carro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coraliiine.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på vad du klockat och hur du gjort det.
Har du vridit upp frekvenserna för processor och/eller minne i UEFI så kommer de inställningarna vara kvar. Inget sådant är sparat på hårddisken utan det ligger sparat i bios.
Har du däremot klockat grafikkortet och/eller processor med mjukvara inifrån windows så kommer du behöva göra om det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på vad du klockat och hur du gjort det.
Har du vridit upp frekvenserna för processor och/eller minne i UEFI så kommer de inställningarna vara kvar. Inget sådant är sparat på hårddisken utan det ligger sparat i bios.
Har du däremot klockat grafikkortet och/eller processor med mjukvara inifrån windows så kommer du behöva göra om det hela.

Okey, processorn är klockad i UEFI så då kommer det att vara kvar antar jag.
Men grafikkortet är klockat med evga precision, får dra ner det igen isåfall. Tack för ditt svar!

Visa signatur

Coraliiine.

Permalänk
Skrivet av Coraline:

Hej,
Ska formatera om hela burken idag, men funderade då på om jag kommer att behöva klocka om den?
Funderade på vilka program jag kommer behöva ominstallera och kom då på klockningsprogrammen.
Tack på förhand!
/Carro

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Det beror på vad du klockat och hur du gjort det.
Har du vridit upp frekvenserna för processor och/eller minne i UEFI så kommer de inställningarna vara kvar. Inget sådant är sparat på hårddisken utan det ligger sparat i bios.
Har du däremot klockat grafikkortet och/eller processor med mjukvara inifrån windows så kommer du behöva göra om det hela.

Kan nämna in liten varning dock. När jag installerade om Windows (överklockad cpu i bios), blev datorn instabil, fick klocka om cpu:n. Sen om det är otur eller inte vet jag inte. klocken var stabil innan ominstallation.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan nämna in liten varning dock. När jag installerade om Windows (överklockad cpu i bios), blev datorn instabil, fick klocka om cpu:n. Sen om det är otur eller inte vet jag inte. klocken var stabil innan ominstallation.

Okey får prova att köra igenom ett stresstest efter formation. Tack för svar

Visa signatur

Coraliiine.

Permalänk
Skrivet av Coraline:

Okey får prova att köra igenom ett stresstest efter formation. Tack för svar

Behövde inte ens stresstesta för den blev det i Windows direkt har jag för mig eller om det var det i ett spel (var ett tag sen så).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraline:

Okey, processorn är klockad i UEFI så då kommer det att vara kvar antar jag.
Men grafikkortet är klockat med evga precision, får dra ner det igen isåfall. Tack för ditt svar!

Skriv ner vilka inställningar du har i evga precision och lägg in dem igen efter ominstallationen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nu använder inte jag EVGA Precision men finns det ingen funktion att spara inställningarna till nån typ av fil? .inf eller nåt sånt. Så det bara vore att ladda in dom igen efter ominstallation

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Nu använder inte jag EVGA Precision men finns det ingen funktion att spara inställningarna till nån typ av fil? .inf eller nåt sånt. Så det bara vore att ladda in dom igen efter ominstallation

Nej.

Men ta fram det program du överklockar gpu med o gör så den visar dina värden , gör sen en skärmdump ctrl + print knappen har jag för mig. Sen starta paint och öpnna en tom ny bild , ctrl + v , spara bild på dator/usb minne eller skicka bilden till dig själv på din email så har du inställningarna där.

Så brukar jag göra iaf om man inte kan spara informationen via fil.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb