Permalänk

Oro över för låga temps

Hejsan.

Jag har aldrig funderat över detta men finns det någon risk med väldigt låga temperaturer på delarna?

Temperaturerna är äkta då datorn står jämte ett fönster i köket och sen har jag satt upp en vägg av kartongpapper. Köket är verkligen iskallt.

Jag stänger inte av datorn längre utan låter den va på då jag är orolig att det ska ge problem om den startas iskall, som en bil men antar det är larvigheter.

Permalänk
Inaktiv

Drastiska temperaturskillnader kan skada datorn.
Att du har datorn i kyla under en lång tid kommer inte skada datorn.

Permalänk
Skrivet av Ack:

Drastiska temperaturskillnader kan skada datorn.
Att du har datorn i kyla under en lång tid kommer inte skada datorn.

Ah, t.ex som när man tar in en väldigt kall dator i ett varmare hus så måste den stå där ett tag. Det är väl för kondensation osv?

Tror du det är bäst att låta datorn vara på eller ska man stänga av den under natten?

Permalänk
Medlem

Den enda risken jag kan komma på är om du får för dig att flytta datorn från köket till en varmare del av huset samtidigt som den är så pass kall. Då riskerar du att få kondensat på komponenterna från den nya varmare omgivningen. Annars vet jag inte vad ovanstående syftar på med sin inledande mening.
Sen har ju alla tillverkare angivna temperaturintervall som deras komponenter bör köras inom. Men jag tror du behöver komma ned under noll grader innan något säger ifrån.
Tror inte du riskerar något att stänga av datorn om den alltid står i köket.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv

Flyttar du datorn till ett varmare rum så ska du låta den vara av ett tag.
Du behöver inte vara orolig att stänga av den under natten.

Permalänk

Tack så hemskt mycket, det känns bra nu :).

Good jul och gott nytt år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Tack så hemskt mycket, det känns bra nu :).

Good jul och gott nytt år!

Är det nollgradigt i köket (0-5°C)? Om inte så finns det inte en chans att de där temperaturerna stämmer.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Är det nollgradigt i köket (0-5°C)? Om inte så finns det inte en chans att de där temperaturerna stämmer.

Ja det är det och förutom det så står datorn på fönsterbrädan och drar in den iskalla luften via den stora sidopanelsfläkten.

Det finns ingen som helst värme i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Ja det är det och förutom det så står datorn på fönsterbrädan och drar in den iskalla luften via den stora sidopanelsfläkten.

Det finns ingen som helst värme i köket.

stackars krake, kör på amd cpu och crossfire så ska du se att det blir lite värme i köket!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻