Permalänk

Hjälp med uppgradering av processor!

Haj! Jag har en vettig stationär dator hemma som börjar bli lite seg på CPU fronten. Det sitter just nu en i5 2500K som är tre år gammal i den. Har börjat få lite överhettningsproblem som jag tror beror på min Antec Kuler 620 börjat svaja. Så jag tänkte det kan vara vettigt att uppgradera den gamla prollen lite. I övrigt har jag 650W netdel, SSDs så det räcker, ett 780GTX i den och 24 gb RAM. Så resten av datorn är inga problem med.

Så nu funderar jag bara på vad som är vettigast i processor väg till detta. Så gott som hela dator är ASUS och jag är lite sugen på att behålla det så om det inte är väldigt prisvärt att gå över till annat. Så vad ska man ha? Något sånt här?

http://www.inet.se/produkt/v100425/asus-z97-a-intel-core-i5-4...
http://www.inet.se/produkt/5322365/corsair-hydro-h75

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En uppgradering ger inte jättemycket prestanda.
Ska du få en vettig uppgradering måste du nog hoppa upp på i7.

Varför inte bara köpa en ny kylare och kanske dessutom överklocka?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

En uppgradering ger inte jättemycket prestanda.
Ska du få en vettig uppgradering måste du nog hoppa upp på i7.

Varför inte bara köpa en ny kylare och kanske dessutom överklocka?

Du kanske har helt rätt här! Jag fick överklocka den för att kunna maxa BF3 och då tänkte jag att då måste den hamna efter mer med BF4, Crysis 3 och all Oculus DK2 utveckling jag sysslar med (arbetar med spelutveckling och har väldigt stort intresse för VR utveckling på fritiden).

Men det kanske inte är så farligt då? Vad för kylare borde jag skaffa då? Är slutna vattensystem (som Kuler 62) fortfarande det effektivaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockarutan:

Du kanske har helt rätt här! Jag fick överklocka den för att kunna maxa BF3 och då tänkte jag att då måste den hamna efter mer med BF4, Crysis 3 och all Oculus DK2 utveckling jag sysslar med (arbetar med spelutveckling och har väldigt stort intresse för VR utveckling på fritiden).

Men det kanske inte är så farligt då? Vad för kylare borde jag skaffa då? Är slutna vattensystem (som Kuler 62) fortfarande det effektivaste?

Jag tycker du borde skaffa en NH-D15 ifall det får plats, slutna vattenkylningssystem har fler felkällor och går oftare sönder, som du har erfarenhet av.
De kyler dock väldigt bra, men vill man ha en tystare dator brukar luft vara bättre. Några grader sämre men ganska mycket tystare.

Hur mycket processorkraft du behöver för din utveckling vet jag inte, men där kan du eventuellt kolla på ifall programmen kan hantera fler trådar. I så fall hade det kanske varit värt med en uppgradering till en i7, men för spelande hade jag hållit inne på pengarna ett tag till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag tycker du borde skaffa en NH-D15 ifall det får plats, slutna vattenkylningssystem har fler felkällor och går oftare sönder, som du har erfarenhet av.
De kyler dock väldigt bra, men vill man ha en tystare dator brukar luft vara bättre. Några grader sämre men ganska mycket tystare.

Hur mycket processorkraft du behöver för din utveckling vet jag inte, men där kan du eventuellt kolla på ifall programmen kan hantera fler trådar. I så fall hade det kanske varit värt med en uppgradering till en i7, men för spelande hade jag hållit inne på pengarna ett tag till.

Ljudnivån spelar mindre roll för mig. Jag har väldigt bra slutna hörlurar (AKG k550) och det som spelar roll är kylnivå och kvalité. Så vattenkylare med extra hög kvalité kanske? Den där NH-D15 är väldigt stor, men jag har ett Fractal Design Define R2 chassi, så det kanske går ändå?

Permalänk

Kollade upp lite och Fractal Design Define R2 har inte plats för an NH-D15 tydligen :/ Så jag får kika på något annat... Men vilken är den bästa kylaren för Define R2 tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockarutan:

Kollade upp lite och Fractal Design Define R2 har inte plats för an NH-D15 tydligen :/ Så jag får kika på något annat... Men vilken är den bästa kylaren för Define R2 tro?

Tror att Thermalright Silver Arrow IB-E ska gå in, ifall de inte har gjort den högre än innan (verkar bara vara fästena som skiljer).
Har själv byggt med den i ett R2 tror jag det var, kan ha varit ett R3 också. Googla gärna innan då jag inte är helt säker.

Bryr du dig inte om ljudnivån kanske det är ett vattenkylningspaket du ska satsa på då, har blivit bättre kvalitetsmässigt än innan.
Vill du kunna bygga ut systemet sen så kanske nya FD Kelvin T12 är ett bra alternativ.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H