Asus z97-a hittar inte mitt Geforce GTX 970

Permalänk

Asus z97-a hittar inte mitt Geforce GTX 970

Byggt ny dator idag, allt har fungerat smidigt förutom en sak. Jag kan inte använda mitt nya dyra grafikkort!

Moderkortet använder sitt inbyggda grafikkort, och jag har försökt att gå in i BIOS för att ändra "boot"ordningen på grafikkorten, men det resulterade endast i att jag inte kunde se något alls.

Är det någon som varit med om detta? Eller kanske är lite mer haj på bios än vad jah är och vet var och vad man skall ändra? Grafikkortet lyser och fläktarna på det är igång, men inte ens genom grafikkortets egna hemsida kan den hitta det i min dator.

Tack på förhand,
Mvh Viktor

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska koppla din skärm till grafikkortet. På din beskrivning låter det som att du kopplar skärmen till moderkortet.
Jag utgår ifrån att du kopplat grafikkortet i den ljusgrå slotten.

Funkar grafikkortet i annan dator? Funkar annat grafikkort i denna datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jo, jag kopplar skärmen till moderkortet då det inte fungerar när jag kopplar den till grafikkortet.

Har ingen annan dator att testa med :/

Permalänk

Jag löste problemet genom att installera Geforce drivisarna.

http://www.geforce.com/drivers

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem

Kopplar du skärmen till moderkortet så "går du förbi" ditt 970. Koppla in kabeln till grafikkortet igen och surfa in på www.nvidia.co.uk och tanka ner gforce experience, låt sedan mjukvaran ladda ner och installera den senaste drivrutinen så ska du se att det hoppar igång.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janbanan92:

Jo, jag kopplar skärmen till moderkortet då det inte fungerar när jag kopplar den till grafikkortet.

Har ingen annan dator att testa med :/

Koppla till moderkortet först, sen uppdaterar du moderkortets bios, sen bör GTX970 grafikkortet fungera.
Glöm inte koppla all den ström som behövs till grafikkortet också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Glöm inte koppla all den ström som behövs till grafikkortet också.

Det var där skon klämde! Hade tolkat instruktionerna som antingen 8pin eller 6pin. Skulle vara båda!

Permalänk
Medlem

Många glömmer det att båda ska kopplas till grafikkortet & inte bara ena kontakten.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||