Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Router till Telia Fiber 100/100

Idag har jag Telias egna router som man "hyr" av dem.
Bor i ett hus med betongväggar och det trådlösa är väldigt segt och dåligt.

Ska köpa en ny router men har ingen aning om vad man ska köpa idag.
Behöver lite tips och råd vad man ska tänka på.

Är tacksam för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

XB271HU|HAF XB|AX1200i|Rampage V Extreme|5960X|NH-D14|Ripjaws 4 16GB DDR4 3GHz|GTX 1080 Strix|850 PRO 512GB|2x WD Red 6TB|Seagate 4TB|WD Elements 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2015

Jag har också Telia fiber 100/100, och Telias egen router.
När jag mäster trådlöst med mobilen precis framför den så får jag som mest en hastighet på 46, men om jag kopplar in en dator direkt i "väggen" kommer jag upp i ca 90. Är inte det konstigt?
Om jag köper en ny router kommer då hastigheten att öka?

Mitt egentliga problem är att det trådlösa nätverket inte når till bortre delen av huset (10 meter med träväggar), trots en extender i mitten. Skulle det bli bättre med en ny router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av DatZaZa:

Har en Asus AC66U och samma hastighet som du har. Funkar hur bra som helst

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ stock | ASUS GTX 1080 Strix | 32 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av DatZaZa:

Skrivet av llrobbanll:

Har en Asus AC66U och samma hastighet som du har. Funkar hur bra som helst

Kör på samma router som ovan talare, fungerar perfekt. Se till att dina enheter stödjer 802.11ac så kommer du får en bra upplevelse. Har själv en bo-yta på ca 60kvm med tjocka betongväggar och avlång planlösning och får ut, i runda slängar, 200 Mbit/s trådlöst i min Nexus 5.

Dator: Fractal Design R4, Asus P8Z68-V Pro, i7 2600K @ 4.5, 16Gb RAM, EVGA GTX 780 Ti, Samsung Pro 120 Gb + Samsung EVO 120 Gb SSD, 1+2TB mekaniskt, Asus VG248QE + BenQ T2210HD, Func KB-460 och Zowie EC1-A.
Mobiltelefon: Samsung S6 Edge+ Ljud: Philips Fidelio X2, Sennheiser HD558 + O2+ODAC Combo AMP/DAC, Sennheiser HD25-II/Shure SE215 (portabelt) + FiiO E10K AMP/DAC, Mic: Audio Technica AT2020 XLR + Behringer Xenyx 502USB, MP3: Cowon X9.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av DatZaZa:

Behöver inte vara något egentligt fel på din bredbandsrouter. Vet inte vilken modell du syftar och vilka egenskaper den har men en ny kan likväl råka ut för samma problem om den arbetar/konfigureras på ett likvärdigt sätt.

Vilken trådlös standard stödjer dina enheter? Att köpa en Dualband router med dubbla antenner för MU-MINO om klienterna ändå inte kan nyttja detta kommer inte lösa dina problem.

Den vanligaste frekvensen som Wi-Fi arbetar på är 2.4GHz, det är samma som mikrovågsugnar, DECT-telefoner och potentiellt kringliggande trådlösa nätverk - vilket kan förklara den låga hastigheten. Fördelen är lång räckvidd och att den äter sig igenom det mesta.
Lösningen brukar vara en AP som även kan arbeta på 5GHz, dvs 801.11ac. Den är mindre känslig för interferens och har bättre prestanda, dock har den inte samma räckvidd och dör total om någon båt slår på sin radar. Bor man inte vid en hamn är det inget större problem.

Ibland kan det vara bättre (och billigare) att utöka sitt trådlösa nät med en AP i bryggläge som placeras i andra änden av fastigheten.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RM_Nixon:

Jag har också Telia fiber 100/100, och Telias egen router.
När jag mäster trådlöst med mobilen precis framför den så får jag som mest en hastighet på 46, men om jag kopplar in en dator direkt i "väggen" kommer jag upp i ca 90. Är inte det konstigt?
Om jag köper en ny router kommer då hastigheten att öka?

Mitt egentliga problem är att det trådlösa nätverket inte når till bortre delen av huset (10 meter med träväggar), trots en extender i mitten. Skulle det bli bättre med en ny router?

Det låter som om du har svåra väggar och mycket grannar, når du inte 10m på 2,4GHz och farten är låg så skulle du nog behöva dra en kabel och montera upp en 5GHz accesspunkt i "dåliga änden"

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2015

Tack för ditt svar!
Nej, jag har ganska enkla träväggar, och långt till grannarna (over 15 meter, lätt).
Är det inte konstigt att hastigheten skiljer så mycket mellan om jag kör direct "mot väggen" och trådlöst framför routern?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RM_Nixon:

Tack för ditt svar!
Nej, jag har ganska enkla träväggar, och långt till grannarna (over 15 meter, lätt).
Är det inte konstigt att hastigheten skiljer så mycket mellan om jag kör direct "mot väggen" och trådlöst framför routern?

Jo det är lite skumt såvida du inte har mycket störningar i etern där du bor, jag har själv mätt upp runt 100Mbit mot Teliasmarten via wifi när jag mätt i samma rum med fri sikt och inget som stör.
Via kabel får jag:

Bor du så att du inte har andra nät i närheten så borde du prova att stega igenom alla kanaler en i taget och även ändra kanalbredd mellan 20 och 40 MHz för varje kanal och se om det blir skillnad.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.