Hur ofta bör vattnet bytas för bästa underhåll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012

Hur ofta bör vattnet bytas för bästa underhåll.

Hallå, jag har en sluten cpu vattenkylare. Antec Kühler H20 1220. Jag tänkte fråga er om hur ofta man bör byta vatten i en sådan, för att det skall underhållas på bästa sätt.
För vad jag kan tänka mig, så blir även det vattnet gammalt tillslut, även om det går i ett slutet system. En gång i tiden så var ju det vattnet också utsatt för luft och annat.

/Lifooz

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Tror knappast det behövs. Du ska inte behöva byta vatten under kylarens livstid.

» AMD Phenom2 940 x4 3.0 GHz BE » 4 Gb DDRII @ 1066 MHz » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I bil?
Registrerad
Dec 2003

I element i hushåll så bör man inte byta vatten, pga nytt vatten innehåller syre och därmed gör att det rostar i järnrör.
Men i vattenkylning system så är nog nog inget järn med!
Men gissar att du aldrig behöver byta det, kör destillerat vatten samt special medel ev (glykol) så klarar du dig länge utan underhåll!

D1:[5820k@4.5Ghz)[Corsair H110+NF-A14 iPPC-2000 2st][Asus X99-A][16Gb Crucial][ Evga Gtx1080 Sc][Corsair HX850W][Asus ROG Swift PG278Q][Fractal D XL R2+NF-P14s-1200 5st][Corsair 840 256gb+5tb seagate ][Win10][Qpad 8k optical+ Steels 9hd, Qpad Mk-85+PC-363D] D2&3:[2600k@4.4Ghz][Corsiar H100I][Asus VG278][16Gb Corsair][NZXT 530][CM G650M][Asus P8Z68][GTX 780][Samsung 840 120gb+750gb][Win10][Qpad-90, Raptor M45+ steels 9hd, Qpad Mk-85]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Bebben:

Tror knappast det behövs. Du ska inte behöva byta vatten under kylarens livstid.

Skrivet av infocus:

I element i hushåll så bör man inte byta vatten, pga nytt vatten innehåller syre och därmed gör att det rostar i järnrör.
Men i vattenkylning system så är nog nog inget järn med!
Men gissar att du aldrig behöver byta det, kör destillerat vatten samt special medel ev (glykol) så klarar du dig länge utan underhåll!

Då får vattnet vara kvar. Det ända jag märkt av är att det "skvalar" till ibland, kanske händer 1 gång per dag ungefär. Och det lär ju vara luft, men då det inte "skvalar" tätare än så, så lär det knappast vara i sådan mängd att det påverkar kylningen.
/Lifooz

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Lifooz:

Hallå, jag har en sluten cpu vattenkylare. Antec Kühler H20 1220. Jag tänkte fråga er om hur ofta man bör byta vatten i en sådan, för att det skall underhållas på bästa sätt.
För vad jag kan tänka mig, så blir även det vattnet gammalt tillslut, även om det går i ett slutet system. En gång i tiden så var ju det vattnet också utsatt för luft och annat.

/Lifooz

De använder inte "vatten" i dessa slutna kylare så jag själv skulle köra i 3-4år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av trisse23:

De använder inte "vatten" i dessa slutna kylare så jag själv skulle köra i 3-4år.

Det är väl typ destillerat batterivatten, men jag kan ha fel.
/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Kan man ens byta i sluta kylarsystem?

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Den har ju garanti på 3år kylaren din så, nää. Hade nog låtit den vara.

Har ingen aning om det ens behövs byta i dom där slutna. I en custom loop så tar man ju det när man putsar igenom chassit, err iaf jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av swehunter2000:

Kan man ens byta i sluta kylarsystem?

Ja, man skruvar bort kopparplattan, som skall sitta mot CPU´n. Under kopparplattan så sitter pumpen, den tar du bort.
Efter det är det bara att tömma.
/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av trisse23:

Det fanns någon med flytande metal, kommer inte ihåg exakt vad det var för blandning.. men vet inte om det är vanligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Alpha77:

Det fanns någon med flytande metal, kommer inte ihåg exakt vad det var för blandning.. men vet inte om det är vanligt.

Den med flytande metall (vill minnas natrium kalium legering) lades ner, och det är inte något sådant som är i slutna vattenkylare. Dem innehåller vatten och något anti korrosivt samt troligtvis anti bakteriellt. Med största sannolikhet är det glykol+vatten, samt något färgämne och denaturerande för att minska risk för förtäring.

Vatten i sådan miljö blir inte gammalt och kan således behållas tills pumpen går sönder och kylaren slängs