Prestanda samt oljud-problem med EVGA GTX 970 FTW ACX 2.0

Permalänk
Medlem

Prestanda samt oljud-problem med EVGA GTX 970 FTW ACX 2.0

Halloj!

Jag har nyligen uppgraderat mig ifrån en ASUS GTX 680 till en EVGA GTX 970 FTW ACX 2.0.

I början (Fredags samt Lördags) så var prestandan en stor uppgradering och den spelade Far Cry 4 med väldigt go' FPS. Dock så hade jag ett problem med oljud, då den surrade som tusan så fort jag gick ifrån idle till in-game.

Surrandet har skett i dessa spel bl.a -

* Skyrim

* Dota 2

* Far Cry 4

Då mitt grafikkort var min nyaste uppgradering så antog jag självklart att det var problemet, så jag gick tillbaka till butiken där jag köpte det (inet) igår, måndag, men när jag väl var där och lät dem testa grafikkortet så var det inga konstigheter med prestandan eller med oljudet.

Man kunde höra det ljudet jag hör fast det var minst 10 gånger tystare och det skulle säkerligen vara helt knäpptyst om den satt inne i ett chassi.

Jag har försökt o felsöka så gott det går med min egna dator, men jag har aldrig haft något liknande problem och jag är inte lika vass när det kommer till att felsöka hårdvara då jag är mycket bättre på mjukvara gällande PC.

Idag så har jag märkt att prestandan har sjunkit så in i helskotta mycket när det gäller Far Cry 4, nu ligger jag mest runt 30 fps och går i stort sett aldrig över 40 FPS, vilket är helt jäkla bedrövligt.

Jag tror jag kanske vet vad som kan ha orsakat prestanda problemen, och då tror jag att det kan vara något av dessa alternativ:

* Uppdaterad BIOS tidigare idag

* Installerat en hel del olika mjukvaror för att ha koll på hårdvara, som t.ex GPU-Z, Core Temp, ASUS AI Suite II

* Kanske installerade GPU fel då jag tog ut det tidigare för att ta med mig det till Inet och testa?

Setup:

* GPU - EVGA GTX 970 FTW ACX 2.0

* Motherboard - ASUS P8Z77-V PRO

* CPU - i5 3570K 3,4Ghz

* PSU - Be Quit! Dark Power Pro10 650W

Nedanför här så finns det två stycken länkar på inspelningar av surrandet som sker när jag är in-game i Far Cry 4.

Inuti chassit - Vocaroo.com

5-10CM ifrån chassit - Vocaroo.com

All hjälp uppskattas.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb