i7 2600k + GTX 780, lönt att uppgradera processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

i7 2600k + GTX 780, lönt att uppgradera processorn?

Hej

Jag har Intel i7 2600k 3,4ghz (klockad till 4 ghz). Grafikkort till den är Asus Nvidia Geforce GTX 780.

Min fråga är, om jag köper en nyare processor. Kommer jag få bättre prestanda (fps) i spel eller är det grafikkortet som gör den stora skillnaden?
Jag förstår såklart att det är mera faktorer som spelar in men är bara en fundering.

Rubrik redigerad.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Sep 2004

Du kommer inte uppleva en enda FPS i skillnad på att byta processor. Grafikkortet är det som gör skillnad, för dig. Det hade varit ett annat scenario om du hade en intel pentium 3ghz single core med ett gtx 780 och sedan bytt upp dig till en i7-4790K, ja, men i ditt fall så är det absolut ett nej. Din processor är fortfarande riktigt kapabel till alla spel som finns på marknaden idag. Och speciellt när du kan överklocka också.

Är det något särskilt du funderar på? Ett 780 och den processorn du har är en bra kombination.

i7-3770K - 4.7Ghz | 32GB X.M.P. | ROG GTX 1080 | ROG SWiFT PG278Q
Black Box / Setup | 3DMark

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Spel tar mest på grafikkortet även om CPUn har sin roll den med.
Dock har en i7 2600K verkligen inte blivit förlegad än, det du möjligen skulle kunna fundera på är att uppgradera kylningen (om behovet finns) och klocka den lite högre.

Nästa logiska steg skulle vara SLI för mer grafikprestanda.

*Rubrik redigerad.*

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

0-10% ökning är i runda slängar vad du kan vänta dig i dom spel som är cpu bundna, kör själv en 2600k@4.3 och ser ingen anledning att uppgradera.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tack som fan för era svar!

Daemon jag har bytt ut kylningen tack för tipset

God Jul på er!