Permalänk
Medlem

oflyt/hack i VLC

Har precis uppdaterat till ett Evga 980 sc kort och köpte mig en tredje skärm (3x27" 1440p) och efter att jag installerade tredje skärmen så får jag ett fruktansvärt dåligt flyt när jag spelar upp filmer på en av skärmarna, det hackar något fruktansvärt så det knappt går att titta film.

Har någon annan stött på detta och kanske har en lösning på det hela? man tycker ju ett 980 borde klara av att spela upp en .mkv film i vlc och visa desktop på två andra skärmar? hade inte det här bekymmret när jag använde två skärmar.

använder senaste beta drivrutinerna från nvidia
I7a 4770k cpu, 16 gig minne

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Har du provat nån annan spelare tex mpc hc om det är samma då?
Annars testa senaste stabila drivisien från nvidia.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Har precis uppdaterat till ett Evga 980 sc kort och köpte mig en tredje skärm (3x27" 1440p) och efter att jag installerade tredje skärmen så får jag ett fruktansvärt dåligt flyt när jag spelar upp filmer på en av skärmarna, det hackar något fruktansvärt så det knappt går att titta film.

Har någon annan stött på detta och kanske har en lösning på det hela? man tycker ju ett 980 borde klara av att spela upp en .mkv film i vlc och visa desktop på två andra skärmar? hade inte det här bekymmret när jag använde två skärmar.

använder senaste beta drivrutinerna från nvidia
I7a 4770k cpu, 16 gig minne

Provat gå tillbaka till de Stable drivrutiner från Nvidia? Kan kanske göra en del

Permalänk
Medlem

Det är samma i media player classic.
ska prova senaste stable releasen

Skrivet av bärplockaren:

Har du provat nån annan spelare tex mpc hc om det är samma då?
Annars testa senaste stabila drivisien från nvidia.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Har du Displayport kabel till alla 3 skärmar?

Testa stäng av hårdvaruacceleration i VLC.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Installerade senaste stabila drivrutinerna (som släpptes idag) gjorde ingen skillnad..

alla tre skärmar är kopplade med displayport kabel

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Är det bara .mkv eller gäller det mediauppspelning i allmänhet? När jag haft liknande problem har det varit på grund av s.k. "DPC Latency" (DPC Wikipediaförklaring) orsakad av någon drivrutin. Har haft det orsakat av nätverksdrivrutiner och annat orelaterat till just själva videouppspelningen.

För att kolla om det är det som är problemet, ladda ner detta lilla program, DPC Latency Checker och kolla färgen du får på dina staplar när det körs. Är de gröna är allt fint och problemet ligger någon annan stans. Är de låga men gula är det oftast lugnt. Skulle de dock vara höga (=Hög latency) och gula eller röda så har du ett problem.

Sen kan du använda detta program, LatencyMon, för att se vilken fil och drivrutin som orsakar problemet. Sedan brukar Google vara till stor hjälp när man väl vet vilken fil det är som står som bov i dramat.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft problem med att film hackar på datorn och den enda fixen jag hittat är madVR med "smooth motion" aktiverad.

Finns SmoothVideo Project också men det känns så opolerat.