Permalänk

asus rt-ac56u - Fiber

Hej idag fick jag mitt fiber aktiverat och bestämde mig att köpa en router. Valde att köpa asus rt-ac56u då jag fick ett riktigt bra pris.
Med allt inkopplat får jag en max hastighet på 36mb/s från berdbandskollen och de tycker jag verkar lite lågt då jag betalar för 100/10.
Jag har märkt att jag har ju nu en 2.4Ghz och en 5Ghz wifi. Behöver man båda, varför utnyttjar routern inte hastigheten?
Jag sitter över trådlöst men jag borde förvänta mig mer.

Är tacksam för alla förslag, mvh Karl!

Permalänk
Medlem

Låter ungefär som så mycket som går att förvänta sig över 802.11g, vars teoretiska maxhastighet är 54Mbit/s. Har du ett nätverkskort i din enhet som stödjer 802.11n så bör du koppla upp dig till det nätet, så går det att få teoretiska hastigheter upp till 600Mbit/s (beroende på hårdvara). Vill du göra det enklare så kan du i administratörsgränssnittet sätta samma namn på både 2,4GHz-nätverket och 5GHz-nätverket, så behöver du bara koppla upp dig mot nätverket som vanligt så väljer enheten det nät som är bäst.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Låter ungefär som så mycket som går att förvänta sig över 802.11g, vars teoretiska maxhastighet är 54Mbit/s. Har du ett nätverkskort i din enhet som stödjer 802.11n så bör du koppla upp dig till det nätet, så går det att få teoretiska hastigheter upp till 600Mbit/s (beroende på hårdvara). Vill du göra det enklare så kan du i administratörsgränssnittet sätta samma namn på både 802.11g-nätverket (2,4GHz) och 802.11n-nätverket (5GHz), så behöver du bara koppla upp dig mot nätverket som vanligt så väljer enheten det nät som är bäst.

Men vänta nu.
11n kör väl på både 2,4- samt 5 ghz!?
Det är väl 11ac som endast kör på 5ghz!?

Har själv fortfarande problem med hastigheten på 5ghz, endast i nedlänk dock.
Ursäkta om jag kapar tråden lite,
Har tänkt lägga på merlins senaste på min ac66, och tänkte göra en reset/restore innan.
Verkar finnas fler sätt att göra det på, resetknappen i 5 sek, samt wpsknappen, via GUIt.
Vilket är bästa sättet att gå från Asus stock fw till senaste merlin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Men vänta nu.
11n kör väl på både 2,4- samt 5 ghz!?
Det är väl 11ac som endast kör på 5ghz!?

Jo, det stämmer. Anledningen till att jag skrev 2,4GHz och 5GHz är för att Asus routrar (i alla fall N66U och AC68U) delar upp nätverken i de frekvenserna.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kör du med T3? vet jag svaret. har själv haft problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Hej idag fick jag mitt fiber aktiverat och bestämde mig att köpa en router. Valde att köpa asus rt-ac56u då jag fick ett riktigt bra pris.
Med allt inkopplat får jag en max hastighet på 36mb/s från berdbandskollen och de tycker jag verkar lite lågt då jag betalar för 100/10.
Jag har märkt att jag har ju nu en 2.4Ghz och en 5Ghz wifi. Behöver man båda, varför utnyttjar routern inte hastigheten?
Jag sitter över trådlöst men jag borde förvänta mig mer.

Är tacksam för alla förslag, mvh Karl!

trådlöst är inte så snabbt, möjligen AC. vill du ha ut 100mbit eller kolla att routern levererar det får du koppla in kabel till routern.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En enkel lösning är att köpa en nätverksadapter för USB-porten. Då kan du stänga av ditt interna trådlösa nätverkskort.

Jag har god erfarenhet av TP-links Archer-serie. T2U heter ett som jag kommit upp i 250 Mbit med trådlöst (har inte mer i väggen).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2691434

Edit: Kan tillägga att jag också hade runt 40 Mbit/s innan jag satte in den där lilla "pluppen". Inte många laptops idag som är snabbare, utom de allra nyaste med inbyggda 802.11 ac-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jo, det stämmer. Anledningen till att jag skrev 2,4GHz och 5GHz är för att Asus routrar (i alla fall N66U och AC68U) delar upp nätverken i de frekvenserna.

Stämmer. Man kan ge dem olika SSID och WPA om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

trådlöst är inte så snabbt, möjligen AC. vill du ha ut 100mbit eller kolla att routern levererar det får du koppla in kabel till routern.

God jul!
Om jag nu får 95/95 trådat ut från router och 95 trådlöst upplänk borde väl nedlänk komma högre än 60?

Förresten, räcker det med att göra en restore via GUIt?
Behöver jag använda resetknappen alls?

Återigen, god jul och hoppas alla får ny fräck teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

God jul!
Om jag nu får 95/95 trådat ut från router och 95 trådlöst upplänk borde väl nedlänk komma högre än 60?

Förresten, räcker det med att göra en restore via GUIt?
Behöver jag använda resetknappen alls?

Återigen, god jul och hoppas alla får ny fräck teknik

jo det borde du men då måste det vara något som stör eller någon inställning, men har du inte pillat på något så borde det inte vara så.

ska räcka med att göra det i GUIt, jag har endast använt reset knappen om jag glömt lösenordet.

god jul och gott nytt år och hoppas problemet löser sig!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jo det borde du men då måste det vara något som stör eller någon inställning, men har du inte pillat på något så borde det inte vara så.

ska räcka med att göra det i GUIt, jag har endast använt reset knappen om jag glömt lösenordet.

god jul och gott nytt år och hoppas problemet löser sig!

Får väl leva med det.
Har inget som stör på 5ghz, kollat med inSSIDer, ser bra ut.
Har en AP också, på auto, de stör inte varann.
Pillat på en mass, inget som hjälper dock
Funderar på att stänga av åtkomst via WAN, har satt upp vpn på min NAS.

Lägger på merlin när jag får läge, blir ett himla skrik här om nätet försvinner

God jul!