Dålig prestanda/hög ping via Telia ADSL (trådlöst), kan homeplugs/ny router vara lösningen?

Permalänk

Dålig prestanda/hög ping via Telia ADSL (trådlöst), kan homeplugs/ny router vara lösningen?

Hallå!

Har stora problem med min internetuppkoppling. Lite kort om läget:
Har Telia 12-24 mbit/s via ADSL.
En thomson tg789vn (älskar den)
Har en stationär dator där jag kör trådlöst med en asus usb-n53.

Det senaste har min internetuppkoppling bokstavligt talat varit skit. Jag spelade för några månader sedan ganska mycket cs, efter ett uppehåll var jag sugen på att börja lite lätt igen. Men då min ping hoppar upp på 2-300 hela tiden så har jag lagt ner det tills vidare innan datorn åker ut genom fönstret..

Annars har det ändå fungerat bra vid vanlig surf men inte ens det går bra längre. Det brukar ligga på 3/5 pluppar av signalstyrkan vanligtvis, ibland 2. Har routern stående på samma plan som jag sitter ca 15 meter bort, där emellan är köket.. Vid test på bredbandskollen brukar jag få MAX 12-13 ner förut runt 20-22. Har provat med mobilen från samma ställe som jag har datorn då får jag runt 20.

Så jag har läst runt lite men har inte en aning om vad jag ska göra. Vet inte om det skulle hjälpa att brygga routern då jag ändå får bra med mobilen. Har även läst om internet via eluttaget, men är osäker på hur pass bra det är. Att dra en sladd igenom halva huset är tyvärr inte optimalt.

Så om ni har några idéer på vad som kan vara fel uppskattas alla förslag. Ha en bra jul.

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

Förstår att inte en kabel är optimalt. Men har du möjlighet att köra kabel för att testa om det är ditt WiFi som är problemet?
Jag misstänker nämligen det. Thomson TG789vn är rent och skärt skräp och det förvånar mig inte alls om de har skickat ut en kass firmware-uppdatering till den igen.

Permalänk

Ska försöka lösa detta, men det funkar bra till resterande datorer i huset och mobilen kunde också ta emot en bra signal. Att det kan vara fel på thomsonen tvivlar jag inte på för 5 öre. Har länge funderat på att byta ut den och nu är det på bristningsgränsen.

Permalänk
Medlem

Powerline? Jag hade liknande problem med att trådlösa uppkopplingen en dag blev seg som sirap utan anledning. Trådat gick utan problem så införskaffade en powerline för permanent lösning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Det går alldeles utmärkt att ändra rubriken i efterhand (om du är missnöjd med min).
/moderator

On-topic:

Telia-routern är tyvärr riktig dålig. Homeplug kan fungera helt ok, men beror på bl.a. el-nätet. Ligger uttagen på samma fas fungerar det oftast bättre än trådlöst nätverk.
Kjell.com har lite information om just homeplugs: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av LPG:

Powerline? Jag hade liknande problem med att trådlösa uppkopplingen en dag blev seg som sirap utan anledning. Trådat gick utan problem så införskaffade en powerline för permanent lösning.

Tack för snabba svar!

Vilken köpte du och upplever du några problem med det någon gång?

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte använder trådat så varierar pingen något enormt, samt ej är stabilt. Men testa byt kanal i routern för bättre mottagning!
(Sjv kör jag bryggat till en annan router så inga problem då)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patterump:

Tack för snabba svar!

Vilken köpte du och upplever du några problem med det någon gång?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683
Jag har kanske någon enstaka gång upplevt ett uppehåll i hastighet, om det beror på powerlinen eller routern ingen aning, kör adsl så kanske är det. De ligger på olika faser och routern är i andra änden av vårt hus byggt 80-tal.

Jag skulle tro med beskrivningen du gett att du har bättre förutsättningar. Jag tappar ingen hastighet eller ping (!) i spel med vår 24/2 uppkoppling jämfört när jag testade med en 20 meter lång kabel genom huset annars.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag har provat att dra kabel från routern till datorn nu. Men fick då inget internet, så jag gick in i systemhanteraren och kollade vilka nätverksadaptrar min dator hittar. Det enda som kommer fram då är min trådlösa usb adapter. Borde jag inte hitta något mer? Vet inte hur det ska se ut men det lyser en grön lampa och blinkar en orange när jag har kabeln i kopplad. Har också provat kabeln i andra datorer där det funkar bra så borde inte vara fel på den. Kan det vara så att nätverkskortet är sönder? Datorn är inte ett år gammal än men har ingen aning om hållbarheten på diverse delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patterump:

Jag har provat att dra kabel från routern till datorn nu. Men fick då inget internet, så jag gick in i systemhanteraren och kollade vilka nätverksadaptrar min dator hittar. Det enda som kommer fram då är min trådlösa usb adapter. Borde jag inte hitta något mer? Vet inte hur det ska se ut men det lyser en grön lampa och blinkar en orange när jag har kabeln i kopplad. Har också provat kabeln i andra datorer där det funkar bra så borde inte vara fel på den. Kan det vara så att nätverkskortet är sönder? Datorn är inte ett år gammal än men har ingen aning om hållbarheten på diverse delar.

Det är inte så att enhetshanteraren visar att vissa enheter inte är installerade eller saknar drivrutin? Brukar då visa sig som ett frågetecken eller utropstecken.

Finns inget sådant så kan också nätverkskortet vara inaktiverat i UEFI/bios även om det är mindre troligt. I så fall är det bara att aktivera igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580