Byta RAM win7 vad behöver man göra ef. bytet

Permalänk
Medlem

Byta RAM win7 vad behöver man göra ef. bytet

När man bytt RAM minnen under luckan, vad behöver man göra sen när man startar den, nån speciell av F-tangenterna man skall trycka på vid samsungs startskärm,? eller går den till en skärm automatiskt som man ska val i? eller är det bara starta datorn som vanligt och windows känner av bytet automatiskt så det fungerar direkt?

Det är en samsung laptop, win7 home premium 64bit, i5 processor, chipset Intel HM55

Sen undrar jag med vad jag skall fästa krokodilklämman till antistat ESD handledsremmen i?? När man jobbar med datorer och telefoner etc.
Vänligen/Joakim.

Och Önskar! ALLA! en god Jul/Nyår

Permalänk
Skrivet av lejon74:

När man bytt RAM minnen under luckan, vad behöver man göra sen när man startar den, nån speciell av F-tangenterna man skall trycka på vid samsungs startskärm,? eller går den till en skärm automatiskt som man ska val i? eller är det bara starta datorn som vanligt och windows känner av bytet automatiskt så det fungerar direkt?

Det är en samsung laptop, win7 home premium 64bit, i5 processor, chipset Intel HM55

Sen undrar jag med vad jag skall fästa krokodilklämman till antistat ESD handledsremmen i?? När man jobbar med datorer och telefoner etc.
Vänligen/Joakim.

Och Önskar! ALLA! en god Jul/Nyår

Det beror på vad du bytt från och till. Eventuellt kan du behöva gå in i BIOS och ställa in rätt inställningar för de nya minnena.
Om du inte har metallchassi på datorn så brukar det finnas aluminiumskärmar klistrad mot skalet. Sätt klämman där.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det beror på vad du bytt från och till. Eventuellt kan du behöva gå in i BIOS och ställa in rätt inställningar för de nya minnena.
Om du inte har metallchassi på datorn så brukar det finnas aluminiumskärmar klistrad mot skalet. Sätt klämman där.

Jo det ska vara alu chassi o skärm(jag gissade man skulle sätta de i ett element eller bordsben eller så hehe så fel man kan ha)

från 2x2GB till 2x4GB RAM är bytet.

Okey,, -hur kommer man in i bios isf? och vad ska ändra för inställningar och till vad isf???

Vänligen /Joakim.

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva ändra något. Bara starta och se glad ut.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av lejon74:

Jo det ska vara alu chassi o skärm(jag gissade man skulle sätta de i ett element eller bordsben eller så hehe så fel man kan ha)

från 2x2GB till 2x4GB RAM är bytet.

Okey,, -hur kommer man in i bios isf? och vad ska ändra för inställningar och till vad isf???

Vänligen /Joakim.

Om du bara byter storlek på minnena ska inga inställningar behövas. Har man andra frekvenser eller latenser så behöver man ställa in så dessa.
Vilken knapp man trycker under uppstarten beror på vilken dator det är. Vanligast är att det är DEL, men på laptops kan det variera kraftigt även om någon F-tangent. Det brukar stå vid uppstart eller så får man hitta manualen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.