Ok att blanda aluminium, nickel och koppar i en loop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Ok att blanda aluminium, nickel och koppar i en loop?

Hej.

Har en Reserator XT som dels har radiatorer som jag inte är helt säker på vad för material de är i (tipsa gärna om ni vet) samt anadonizerade aluminiumrör. Till detta råkade jag köpa dels en nickel plexi EK-Supreme LTX CSQ cpu block och en Copper Acetal EK-Thermosphere universiellt GPU block.

Borde väl kört på Nickel Plexi till både cpu och gpu, men har hört att det ska gå att köra båda. Värre är det väl med aluminium och resten. Vet inte om det spelar någon roll om det är anadonizerad eller ej. Å andra sidan brukar Zalman göra sina block i koppar och aluminium så det kanske är lugnt trots allt? Skulle kanske kunna undvika aluminium om radiatorerna är koppar.

Så nu undrar jag vad ni tycker? Är det bara att köra anti-corosion vätska?
Sorry för svengelskan, bott för länge utomlands.

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Jag skulle aldrig blandat aluminium och kopper det kan sluta illa.

Gaming:[Asus Zenith]-[AMD TR 1950X]-[Corsair Dominator 3000mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti SLI]-[CL SMA8]:.(soon)
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av AquaRelliux:

Jag skulle aldrig blandat aluminium och kopper det kan sluta illa.

Jag har blandat i min loop, fick galvanisk kortosion första gången men det ser bättre ut denna gång, se till att köra i en del glykol bara! När jag tänker efter är det nästan dags att öppna upp och titta. Tänk på en bil, motorblock i alu samt kopparradiatorer fungerar super där. Nickel borde vara lugnt i alla fall, det är en stabil metall.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

Nickel och koppar = Ja!
Aluminium och koppar/nickel = NEJ

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Antar att radiatorerna inte är aluminium. I så fall kan jag ju skippa det. Behöver inte använda aluminiumrören. Hade varit nice men inte supernödvändigt.

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.