Permalänk
Medlem

Adsl från BBB och ASUS RT-AC68U

Hej

Fick en ny router igår av en pryltokig person (jag har gnällt på att det modem jag fick till mitt bredbandsabonemang (Zyxel P-2601HN-F1) har dålig räckvidd) så jag fick en asus rt-ac68u som jag trodde skulle vara enkel att installera. Jag är extremt kass på sådant här så jag hoppas det finns någon vänlig själ som kan guida mig.

Problemet är att routern inte "hittar" dsl/wankabeln, det står att den inte är ansluten trots att den är det när jag ska setupa mitt nätverk. Kopplar jag in den i mitt gamla modem fungerar det klockrent. Måste jag ha någon "mellandel" för att koppla in Asus routern? Står DSLport på mitt gamla modem och WANport på Asusroutern, är inte det samma sak?

Ni märker med mitt svammel att detta ligger en bit utanför min comfortzone

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd. Hilfe bitte

Permalänk
Medlem

It's a cable router, as most of the high-spec routers we see are these days, but other than the lack of ADSL, it's absolutely stuffed with high-end hardware.

denna ska du ha för adsl!!!

http://www.asus.com/se/Networking/DSLAC68U/

Permalänk
Medlem

Hej Itzhak

Börja med att gå in i din zyxel och stäng av NAT:en så funkar den som ett modem istället för en router/modem som den antagligen gör nu. Du får antagligen göra en omstart på Zyxel efteråt. Passa på att stänga av Wi-fi:et också så stör det mindre din nya router. DSL-kopplingen sätter du i telejacket som vanligt men kopplar din nya router från WAN till 1:a ethernetporten i zyxelmodemet. Sen kan du starta med att sätta igång Zyxelen tills att internetlampan lyser. Sen kopplar du på routern och kan logga in i den ock ställa in saker.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Du kan INTE koppla Jacket direkt till routern. Du måste fortfarande använda Zyxel P-2601HN-F1 som ett modem.

Leta upp bryggat läge på din Zyxel P-2601HN-F1 och ställ in den på det.

Koppla från Jacket in till Wan/Adsl på din Zyxel P-2601HN-F1. Koppla nu från LAN 1 på Zyxel P-2601HN-F1 till Wan på Asus routern så ska det nog funka.

det kan hända att det krävs om start och det kan även ta ett tag innan asus routern får kontakt med internet.