Hur snabbar jag upp mitt hemma wifi?

Permalänk
Medlem

Hur snabbar jag upp mitt hemma wifi?

Jag sitter idag på en 24/2 lina från Glocalnet, behöver varken mer eller mindre.
Däremot skulle jag vilja rappa upp hastigheten i mitt lokala nätverka hemma.

Jag sitter på en NAS (dj212j) och två stycken Boxeebox som kör trådlöst mot min router.
Mitt problem är att jag skulle vilja rappa upp hastigheten i mitt lokala nätverk då det tar rätt lång tid att föra över stora filer till NASen
samt att mina Boxeebox har lite jobbigt att streama tunga 1080 filmer (typ 40GB storlek)
Routern är begränsad till 300MBit tror jag, men skulle det trådlösa rulla på snabbare hemma med en Gigabit switch?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

är du ute efter att köpa nytt eller vill du ha tips om inställningar osv?

Permalänk
Medlem

Hur är allt kopplat?

Permalänk
Medlem

internet kopplat till routern sen från routern till en gigabit switch som du har allt inkopplat i..borde fungera bättre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

internet kopplat till routern sen från routern till en gigabit switch som du har allt inkopplat i..borde fungera bättre

Kör han boxee och dator trådlöst lär det inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Det var just det, jag kör ju allt trådlöst, då kommer inget snabbas upp med en GB-switch antar jag?
m jag kör trådat då? DÅ lär jag väl få upp farten lite?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inget blir snabbare trådlöst. Du kan pröva byta inställningar i routern, kanal specifikt.
Kabel är alltid att föredra när det gäller stabilitet och hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Det var just det, jag kör ju allt trådlöst, då kommer inget snabbas upp med en GB-switch antar jag?
m jag kör trådat då? DÅ lär jag väl få upp farten lite?

Jag är ganska säker att flaskhalsen är det trådlösa överföringen så en GB-switch hjälper nog inte.
Utan att veta några detaljer om ditt nät så skulle jag testat att dra en nätverkskabel mellan NAS:en och den trådlösa routern och samtidigt försöka sätta routern på ett strategiskt ställe nära rummen där ni använder era trådlösa prylar mest. Jag är dock inte säker på att detta skulle räcka. Har du bara små problem att streama film i nuläget så kanske det gör det.
Kör du trådat nät så vet du ju ganska exakt vilken hastighet du får men med trådlöst kommer man nog aldrig i närheten av maxhastigheten pga väggar och andra störkällor(andra WiFInät, trådlösa telefoner, microvågsungnar etc). Jag är lite osäker men brukar man inte säga halva hastigheten som en tumregel? Alltså under goda förhållanden.