Asus Z97-A - bootar inte med RAM i DIMM_B1 och B2

Permalänk
Medlem

Asus Z97-A - bootar inte med RAM i DIMM_B1 och B2

Tjena,

har precis köpt en Asus Z97-A med i7-4970k samt 2x8GB RAM . Det är dock så att datorn vägrar ens POSTa med 2 RAM-stickor i. Efter en hel del tester visar det sig att RAM-stickorna för sig fungerar i DIMM_A1 och A2, men så fort en sticka sitter i DIMM_B1 eller B2 startar datorn om sig om och om igen efter 5 sekunder.

Spec på RAM: Kingston HyperX Savage DDR3 PC19200/2400MHz Intel CL11 2x8GB (HX324C11SRK2/16)

Jag har testat:
* RAM-stickorna för sig. Båda funkar i A1 och A2 men ingen funkar i B1 eller B2.
* Testat äldre RAM-stickor, samma fenomen.
* Uppdaterat till senaste BIOS, samma problem.
* Dubbelkollat att ingen pinne i CPU-sockeln är böjd.
* Om jag bara kör en RAM-sticka i A1 eller A2 funkar allt finfint.

Nån som varit med om liknande? Tips? Är moderkortet paj?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kör du så här [][I][][I] ? alltså slot 2 och 4 räknat ifrån cpu.

Permalänk
Medlem

Ja, så funkar det inte. Inte heller 1 och 3 från CPU. Eller bara en i 3 eller 4.

Permalänk
Medlem

send that motherboard to RMA

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Tjena,

har precis köpt en Asus Z97-A med i7-4970k samt 2x8GB RAM . Det är dock så att datorn vägrar ens POSTa med 2 RAM-stickor i. Efter en hel del tester visar det sig att RAM-stickorna för sig fungerar i DIMM_A1 och A2, men så fort en sticka sitter i DIMM_B1 eller B2 startar datorn om sig om och om igen efter 5 sekunder.

Spec på RAM: Kingston HyperX Savage DDR3 PC19200/2400MHz Intel CL11 2x8GB (HX324C11SRK2/16)

Jag har testat:
* RAM-stickorna för sig. Båda funkar i A1 och A2 men ingen funkar i B1 eller B2.
* Testat äldre RAM-stickor, samma fenomen.
* Uppdaterat till senaste BIOS, samma problem.
* Dubbelkollat att ingen pinne i CPU-sockeln är böjd.
* Om jag bara kör en RAM-sticka i A1 eller A2 funkar allt finfint.

Nån som varit med om liknande? Tips? Är moderkortet paj?

Tacksam för hjälp!

Dessa du har?
http://www.inet.se/produkt/5316367/hyperx-savage-8gb-2x4gb-cl...

Dom har 1.65V så kolla i dina Bios/UEFI om moderkortet är satt på 1.65V för det kan vara en orsak... Haft problem med det tidigare själv

Om detta inte funkar och att den redan är ställd på 1.65V (visa gör det automatiskt vid första start med RAM) så är det något som förmodligen är fel på kortet / minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

Dessa du har?
http://www.inet.se/produkt/5316367/hyperx-savage-8gb-2x4gb-cl...

Dom har 1.65V så kolla i dina Bios/UEFI om moderkortet är satt på 1.65V för det kan vara en orsak... Haft problem med det tidigare själv

Om detta inte funkar och att den redan är ställd på 1.65V (visa gör det automatiskt vid första start med RAM) så är det något som förmodligen är fel på kortet / minnet

Bra tips. Det är de minnena jag har fast 2x8GB. Vdimm står på "Auto" och när jag bootar med en sticka i så visar BIOS 1.69 V så det borde vara lugnt. Dessutom defaultar den på 1600 MHz så då borde 1.5 V ha räckt ändå tycker man.

Permalänk
Medlem

Kan nämna för framtida referens att jag skickade tillbaka kortet på RMA och fick ett nytt skickat samma dag de tog emot det. Det nya kortet har inga problem med RAM-slottarna nu!

Kudos till Proshop alltså!