Hur mycket bättre är i7 än i5 egentligen?

Permalänk
Medlem

Istället för att bränna 5k på mobo+cpu+ssd idag så kommer du betydligt längre på att köpa ett nytt grafikkort nu istället, t.ex. gtx970 - sedan kan du plocka upp en 4770k begagnat av någon när folk börjar uppgradera till nästa generation.

Har själv två datorer med liknande setup (en hos svärmor och en hemma, gtx 770 och liknande ram/ssd), enda som skiljer är att ena är en i5a (som jag köpte ny) och den andra en i7a (som jag hittade för samma slant begagnad) och märker ingen som helst skillnad vid användning.

Permalänk
Skrivet av windblownsnow:

Istället för att bränna 5k på mobo+cpu+ssd idag så kommer du betydligt längre på att köpa ett nytt grafikkort nu istället, t.ex. gtx970 - sedan kan du plocka upp en 4770k begagnat av någon när folk börjar uppgradera till nästa generation.

Har själv två datorer med liknande setup (en hos svärmor och en hemma, gtx 770 och liknande ram/ssd), enda som skiljer är att ena är en i5a (som jag köpte ny) och den andra en i7a (som jag hittade för samma slant begagnad) och märker ingen som helst skillnad vid användning.

Inte konstigt häller. I5 och I7 är rätt lika (om det är desktop du menar), eller ja tvillingar nästan.

SSD ger riktig trevlig boost generellt, även om många även jag nämner uppstart. OS:et reagerar betydligt rappare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Okej TS här Jag hade ju tänkt skaffa mig både nytt moderkort SSD och Proccesor nu i samma veva, har redan 16 gb ram som ja införskaffade mig från förra året. Och ett nytt grafikkort blir det nästa år då jag sitter på ett geforce 660 gtx just nu. Hursomhelst för att undvika att ångra mig i framtiden att jag inte krydda på lite extra så titta jag på denna.

https://www.komplett.se/intel-core-i7-4790k/817261 Ser ju bra ut eller?

Sen också om jag ska titta på ett moderkort som inte är allt för dyrt runt tusenlappen eller så vad bör jag titta på då?

Satt å kika lite på denna https://www.komplett.se/msi-z97-gaming-5-socket-1150/815060

Om du nu funderar på att uppgradera så har Intel en cashback-kampanj just nu (sista dagen idag den 27/12), där du får tillbaka pengar beroende på vilket moderkort du köper. Du kan se i länken vilka moderkort det gäller. Jag körde på detta från Inet, finns även med i5 4690K som är lite billigare. Moderkortet är bra och du får tillbaka 445-520kr beroende på vilket paket du väljer. Du kan givetvis ta något annat med men bara det finns med i listan och att CPUn och moderkortet är på samma ordernummer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om vi då jämför dom med hjälp av Amazon.com(dom säljer det mesta, även skräp):

148 fps för intel med pris $425.36
139 fps AMD med pris $169.99

Intel ger 2.87$ / fps
AMD ger 1.22$ / fps
Så AMD ger mer än dubbelt så mycket fps mot intel per dollar. Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet och superhöga priser.
Skulle någon vilja betala ännu mer så går det säkert att få ännu högre kostnad / fps.

men herregud äger du en amd eller? det finns inte bara spel som är relativt bra trådade.

testat spela något spel som körs på en eller väldigt få trådar någon gång? det är ju som man börjar gråta o gräver upp gamla E8200 systemet o nog tammefan flyter det lika bra/dåligt på den gamla godingen.

single tråd prestanda är det enda jag saknar i min amd

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En annan orsak till att gå på en i7 är att utvecklingen har stannat av. För 10-15 år sedan hade alla former av "framtidssäkert köp" varit totalt nonsens, 2-3 år senare fick något rejält snabbare för mindre pengar. Idag händer väldigt lite mellan modellerna, så en i7-4790K kommer ligga i topp för 4-kärniga CPUer även om 3-4 år från idag.

Instämmer.
Jag har alltid tyckt att det är kortsiktigt att snåla på processorn till förmån för grafikkortet. Grafikkorten förbättras relativt snabbt, på två år har vi gått från GTX 680 till 980, dessutom är det lätt att uppgradera grafikkortet.
Ivybridge till Haswell har däremot inte varit någon enorm förbättring, dessutom krävs det nytt moderkort. En bra processor har lång livslängd idag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror du blir nöjd med den uppsättningen, men om jag inte har fel så har det väl varit en el problem med killer lan, hade nog satsat på ett moderkort med Intel lan istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror du blir nöjd med den uppsättningen, men om jag inte har fel så har det väl varit en el problem med killer lan, hade nog satsat på ett moderkort med Intel lan istället.

Vettefan om det är problem, däremot har problemet varit (för mig iaf.) att windows installerar inte drivrutinerna till killer lanet utan man blir beroende av skivan som följer med moderkortet.

Men jag hade förmodligen valt ett av följande istället

http://www.inet.se/produkt/1902693/msi-z97s-sli-plus
http://www.inet.se/produkt/1902694/msi-z97-g55-sli
http://www.inet.se/produkt/1902682/msi-z97-mpower

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt och kolla på den också, skulle den vara bättre? eller mindre probs?

Permalänk

Vad har du för delar i övrigt i datorn då allt ifrån grafikkort till nätagg?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad har du för delar i övrigt i datorn då allt ifrån grafikkort till nätagg?

750W Bronze, Geforce 680 gtw tror jag de är 16gb ram

Permalänk
Skrivet av Avipt:

750W Bronze, Geforce 680 gtw tror jag de är 16gb ram

Okej, Hyfsad dator i alla fall. Men kan ju vara bra med märke och modell på agget, så du inte sitter på ett skräp agg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, Hyfsad dator i alla fall. Men kan ju vara bra med märke och modell på agget, så du inte sitter på ett skräp agg

cooler maaster tror jag det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Satt faktiskt och kolla på den också, skulle den vara bättre? eller mindre probs?

Själv hade jag tagit något av ASUS korten, brukar sällan vara problem med deras moderkort.
Endast mindre skillnader mellan korten, A kortet har 1 sata port mer och pro kortet har väl ett något bättre ljudchip.
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=831200&sku=814897&sku=...