Permalänk
Medlem

datorn startar bara om sig?

Hey! Skulle byta moderkort och processor. Men märkte att jag saknade lite saker för att kunna slutföra det så skulle sätta tillbaka mina gamla saker.

Men nu startar min dator bara om sig?

Den går igång och fläktarna snurrar i 3-4sekunder sen startar den om direkt. man hinner alltså inte se något på skärmen.

Vad har jag gjort för fel? Har kollat distanserna!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Kanske skulle lämna sådant till dom som vet vad dom gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Kanske skulle lämna sådant till dom som vet vad dom gör?

Väldigt givande svar. Man lär sig ju inget om man inte testar, eller hur? Så jag antar att du är en av dom okunniga tomtarna i detta land.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Vad har jag gjort för fel?
Otroligt dum fråga. Håller med dales helt och fullt, dum fråga får dumma svar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Vad har jag gjort för fel?
Otroligt dum fråga. Håller med dales helt och fullt, dum fråga får dumma svar.

Finns inga dummar frågor, endast dumma svar. Vadfan är ni för folk?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Avstängd

Det kan vara väldigt mycket som går fel om man plockar i och tar ur komponenter utan att riktigt veta vad man håller på med. Du kan ha dödat diverse komponenter med statisk elektricitet om du inte använt antistatarmband, du kan ha böjt pins på moderkortet om du plockat bort processorn, eller inte fått tillbaka kylningen ordentligt. Du kanske inte har satt i alla sladdar ordentligt. Du kan också ha tappat/glömt en skruv eller så i chassiet och på så sätt kortslutit något. Det är väldigt svårt att veta eftersom du inte har gett några beskrivningar av vad du gjort.

Det du kan göra är att plocka bort icke-essentiella komponenter och se om datorn startar utan dem och sen om den startar med dem. Typ grafikkortet, varje minnesmodul, instickskort, hårddiskar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan vara väldigt mycket som går fel om man plockar i och tar ur komponenter utan att riktigt veta vad man håller på med. Du kan ha dödat diverse komponenter med statisk elektricitet om du inte använt antistatarmband, du kan ha böjt pins på moderkortet om du plockat bort processorn, eller inte fått tillbaka kylningen ordentligt. Du kanske inte har satt i alla sladdar ordentligt. Du kan också ha tappat/glömt en skruv eller så i chassiet och på så sätt kortslutit något. Det är väldigt svårt att veta eftersom du inte har gett några beskrivningar av vad du gjort.

Det du kan göra är att plocka bort icke-essentiella komponenter och se om datorn startar utan dem och sen om den startar med dem. Typ grafikkortet, varje minnesmodul, instickskort, hårddiskar osv.

Jag tog ur alla ramminnen, startade med 1. Fungerade. Satte därefter i en efter en och sen fungerade allt. konstigt detta. Tack iaf!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Jag tog ur alla ramminnen, startade med 1. Fungerade. Satte därefter i en efter en och sen fungerade allt. konstigt detta. Tack iaf!

Förmodligen var det väl något minne som inte satt i ordentligt!
Ett hett tips till nästa gång är att dra ur alla kablar och Ram, sen sätt i dom igen. Kan vara någon sladd du missat eller en som inte sitter fast ordentligt!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB