Moderkort vägrar känna igen pwm fan hub.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2012

Moderkort vägrar känna igen pwm fan hub.

Tjena!

Har nyligen flyttat mina komponenter till Phanteks Enthoo Evolv. Mitt moderkort är ett Asrock z77e-itx och den har två 4-pins kontakter för fläktar.

Den ena för CPU (CPU_FAN) fungerar klockrent.
Men kontakten som dedikerad för chassits fläktar (CHA_FAN1) får inte fläktarna att snurra när jag kopplar in den till den medföljande pwm huben från chassit.

Jag har kollat i bios och båda kontakterna är inställda på att alltid köra på max. Har testat så att alla fläktar fungerar genom att koppla pwm huben direkt till CPU_FAN istället och då fungerar det. CHA_FAN1 fungerar dock när man kopplar cpu-kylaren till den, så den verkar ge någon signal i alla fall.

Min fråga är: hur får jag moderkortet till att känna igen att det finns något inkopplat på CHA_FAN1?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västra götaland
Registrerad
Aug 2014

Du har inte missat att koppla sata kabeln till fläkthubben ?

CPU: I7 4790K@4.7ghz |KYLNING: Swiftech H220x |MB: Msi Z97 gaming 7 ||Lagring: Samsung evo 840 250gb|GPU: Asus GTX 1080 strix|RAM: Corsair Vengeance 1600mhz 16 GB|PSU; Evga supernova g2 750w|CHASSI; FD define R4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2012

Nej den sitter i. Tror det är så enkelt att mitt moderkort bara har pwm-stöd på CPU_FAN.