Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

GTX 970 - 6 pin :(

Hej

Jag bestämde mig idag för att köpa ett gtx 970 då mitt gamla grafikkort inte orkar med de nyare spelen längre. jag valde just 970 för att jag hade hört att det drog relativt lite ström, det tyckte jag lät perfekt då jag isf inte skulle behöva uppgradera mitt nätagg på samma gång!

Men när jag kommer hem och ska koppla in grafikkortet ser jag att det behöver en 8 pin från nätagget och jag sitter själv bara på 6 pin som mest!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/strom-intern/pci-express-8-pin-adapter-p61155

tog o googlade fram något som jag tror ska funka, men jag tar det gärna igenom dom som är mer kunniga än mig så jag inte köper fel saker som inte kommer funka i slutet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Visst borde den där adaptern fungera, fast vad har du för nätagg?

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

#1: x99 Deluxe-II | i7 6800k | GTX 980 | 64GiB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650
#2: Microserver Gen8 | G1610T | 16GiB ECC #3: QNAP TS-639 Pro | 6x4TB Raid6
#4: Intel S2600CP4 | 2x Xeon E5-2670 | 128GiB ECC | UnRAID 6.3.5 | 41TB
Smartphone: LG G5 | Android 6.0 | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Jag har ett 460w nätagg - vet inte säker på märke... spelar det en roll? så jag borde ta reda på det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

TS behöver fortfarande molex till en 6pins, då det bara fanns en 6pins från början.

Själv skulle jag bytt nätagg dock....

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Johnnystrandberg:

Jag har ett 460w nätagg - vet inte säker på märke... spelar det en roll? så jag borde ta reda på det

Kanske inte men för säkerhets skull -> Ja!

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

veta effekt är inte så intressant, men märke och modell är intressant.

Att agget bara har en 6pins tyder på ett äldre agg, och äldre kan vara lite si och så med att lämna tillräckligt med ström på rätt linor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Hej

Jag bestämde mig idag för att köpa ett gtx 970 då mitt gamla grafikkort inte orkar med de nyare spelen längre. jag valde just 970 för att jag hade hört att det drog relativt lite ström, det tyckte jag lät perfekt då jag isf inte skulle behöva uppgradera mitt nätagg på samma gång!

Men när jag kommer hem och ska koppla in grafikkortet ser jag att det behöver en 8 pin från nätagget och jag sitter själv bara på 6 pin som mest!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/strom-intern/pci-express-8-pin-adapter-p61155

tog o googlade fram något som jag tror ska funka, men jag tar det gärna igenom dom som är mer kunniga än mig så jag inte köper fel saker som inte kommer funka i slutet!

En bra adapter, men som sagts ovan... Viket nätagg har du?

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Hej Johnny!
Jag skulle fet rekommendera att köpa nytt nätagg fan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Köp ett nytt nätagg. Du vill inte sitta på ett noname nätagg om du är rädd om datorn. Xfx core och be Quiet serien rekommenderar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Sånna där adapters följde ju med alla gamla kort som började använda 6-pinskontakter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

tog lite tid att hitta kvitto till det jag köpte jag köpte datorn med inkluderad montering så jag fick med chassit ett näraggregat - ace STAC4 heter setet.. är det skit saker som jag har klarat mig på en längre tid eller är det något som är välgjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

tog lite tid att hitta kvitto till det jag köpte jag köpte datorn med inkluderad montering så jag fick med chassit ett näraggregat - ace STAC4 heter setet.. är det skit saker som jag har klarat mig på en längre tid eller är det något som är välgjort?

Märket ACE har åtagit sig ryktet att börja brinna. Jag skulle bytt på en gång.

Citera för svar!
Stationär: ASUS X99-A/USB 3.1 | HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Intel Core i7 5820K 3.3 GHz | EVGA GTX 970 SC ACX 2.0
Laptop:Touchbar MacBook Pro 13" 2016 16gb 512gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Ska vara ett nätagg från FSP Group i ace stac4 om man googlar. Det brukar vara bra grejor.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14231-ace-of-sweden-lanserar...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Köp ett Fractal Design Integra M 550W för 500-600kr istället för att fulkoppla med molex och skit

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202940-fracta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Här kan du läsa lite om hur pålitliga nätdelar från Ace är http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Byt till ett annat nätagg. Köper man ett grafikkort för 3000 kr så är det väldigt dumt att använda sådant som kan skada grafikkortet. Bara för att det klarar atx-standard så är det acceptabelt med en felmarginal som är alldeles för stor. Har du en kontorsdator så spelar det ju ingen roll. Men i detta fall satsa på minst 550w kvalitativ psu typ åtminstone evga eller bättre typ vanguard pro serie. Corsair ska du undvika såvida du inte väljer ax men då är vi i en helt annan prisklass.

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Tjena.
Tror att GTX 970 kräver minst 500W.
Jag hade också köpt ett nytt nätagg , finns hyffsade till bra priser nu.
Personligen tycker jag Corsair HX serien har riktigt bra nätagg , men dom kostar lite mer.
Med vänlig hälsning / Mange

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Mange75:

Tjena.

500W räcker och blir över. Kan i princip köra SLI på det.

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 1600MHz SSD: Crucial MX100 512GB Lagring: WD Red 6TB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Personligen tycker jag Corsair HX serien har riktigt bra nätagg , men dom kostar lite mer.
Med vänlig hälsning / Mange

970 kräver inga 500W.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...
köp detta så gör du en jäkligt bra affär. 750 watts varianten vill dom ha 1090 kr för

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus VG248QE.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Mange43:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...
köp detta så gör du en jäkligt bra affär. 750 watts varianten vill dom ha 1090 kr för

Det händer emellanåt att netonnet trasslar och klabbar med priserna.så är du snabb så...

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus VG248QE.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

om jag skulle vilja behålla mitt gamla nätaggregat - det skulle inte vara några problem om jag har läst rätt? eftersom gtx 970 ska dra mindre ström än mitt förra amd 6870 - så det borde väll inte ställa mer "krav" på nätaggregat, så att det skulle kunna leda till problem med det... för som det ser ut nu så har jag haft denna dator i några år och jag har aldrig haft några problem med mitt nätaggregat.

Så som ni nog förstår känns det lite segt att lägga ut 600-1000kr till på något som jag möjligtvis inte behöver... eller är det dumt att ha kvar mitt nuvarande nätaggregat? och vad skulle kunna hända med min dator/grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jan 2013

byt agg! var inte dumsnål nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001

om jag skulle vilja behålla mitt gamla nätaggregat - det skulle inte vara några problem om jag har läst rätt? eftersom gtx 970 ska dra mindre ström än mitt förra amd 6870 - så det borde väll inte ställa mer "krav" på nätaggregat, så att det skulle kunna leda till problem med det... för som det ser ut nu så har jag haft denna dator i några år och jag har aldrig haft några problem med mitt nätaggregat.

Så som ni nog förstår känns det lite segt att lägga ut 600-1000kr till på något som jag möjligtvis inte behöver... eller är det dumt att ha kvar mitt nuvarande nätaggregat? och vad skulle kunna hända med min dator/grafikkort?

Du kan behålla ditt agg, SweC skriver i sitt test bla. såhär i sina slutsatser..

Citat:

Det är egentligen ganska imponerande att det går att ta fram ett nätaggregat för 300 kronor som presterar såpass bra som AC-FSP460. Modellen håller genomgående hög standard med stabil spänning och rippel, något som oftast syns till i högre prisklasser. Som grädde på moset presenteras även verkningsgrad över 80 procent.

Fördelar:
Hög verkningsgrad
Bra spännings/rippel-värden

Nackdelar:
Väldigt korta kablar

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Men så småningom satsa på ett bättre agg. gold/platinum klassat om du har råd.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Fractal Design Integra M 550w, 600kr..inga pengar mot vad som kan hända om ditt nätagg sviker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Jag kan berätta att jag själv fått lära mig den hårda vägen. Jag hade köpt det värsta grafikkortet på marknaden just då. Radeon X1800. Nätagget jaq var budget (kommer inte ihåg märket typ Xilence eller nåt). Nätagget började krångla och innan det la av helt så drog den med sig både 2 hårddiskar och grafikkortet i fallet. Jag fick ingenting på garantin pga brända kretsar. Hädanefter kör jag bara på kvalitet och kollar lite då och då att värderna är som de ska.
Värt att tänka på är att lindningen är av koppar och ju bättre lindning desto mer koppar - Koppar är dyrt.
Priset är inte alltid avgörande för kvalitén på PSUn. Men det ger en liten fingervisning. Sen kan man kolla på recensioner som vägledning och lyssna på vad de säger här på sweclockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009

Ace of sweden som du har nu är kända för att brinna upp, typ elda lite i din lägenhet eller vad du nu har. nu är det FSP som byggt dt du har men det är egentligen bara ett 300W i grund och botten utan 80+ certifiering

dvs det är inte dåligt så länge man ligger under 300W, dom där 460W är absolut peak för 60 sekunder

Sen är det en gammal design i grund och botten så det är inte gjord för höga 12v laster vilket ditt grafikkort sätter stor press på. Så ett tipps från mig, byt!

Hade själv ett ACE en gång... om vi säger som så, allt i min dator brann upp och rummet fylldes med rök som kändes som astma så antar den var ganska giftig(jag har varit med om nätdelar som brunnit förr, denna röken var värrre)

så kasta den skiten långt borta om du är rädd om ditt grafikkort för över 3000kr som det kostar nytt!

Det är Herr Hansson för dig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av SwedenVirre:

Ace of sweden som du har nu är kända för att brinna upp, typ elda lite i din lägenhet eller vad du nu har. nu är det FSP som byggt dt du har men det är egentligen bara ett 300W i grund och botten utan 80+ certifiering

dvs det är inte dåligt så länge man ligger under 300W, dom där 460W är absolut peak för 60 sekunder

Sen är det en gammal design i grund och botten så det är inte gjord för höga 12v laster vilket ditt grafikkort sätter stor press på. Så ett tipps från mig, byt!

Hade själv ett ACE en gång... om vi säger som så, allt i min dator brann upp och rummet fylldes med rök som kändes som astma så antar den var ganska giftig(jag har varit med om nätdelar som brunnit förr, denna röken var värrre)

så kasta den skiten långt borta om du är rädd om ditt grafikkort för över 3000kr som det kostar nytt!

Det du skriver stämmer nog för de flesta Ace-agg,
men inte just för ACE FSP 460W som är ett riktigt hyggligt budgetagg.

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Sedan håller jag med om att TS bör budgetera för en uppgradering inom en inte alltför lång framtid.

...

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)