Behöver hjälp med att välja grafikkort!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att välja grafikkort!

Spelar mestadels battlefield 4.
Har svårt att välja mellan dessa kort:
(ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme)
- http://www.inet.se/produkt/5411286/zotac-geforce-gtx-970-4gb-...

(EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0 Cooling)
- http://www.inet.se/produkt/5411339/evga-geforce-gtx-970-4gb-f...

(Gigabyte GTX 970 Gaming G1)
- http://www.inet.se/produkt/5411297/gigabyte-gtx-970-gaming-g1...

(ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC)
- http://www.inet.se/produkt/5411279/asus-strix-gtx-970-dc2-oc-...

Har svårt att välja och redigt förstå vilket man ska kolla efter.
Efter letande har jag kommit fram till att Zotac kortet ger mig mest effekt samt låg temp.
Ska jag satsa på det?

Tack i förhand
/Sasa

Permalänk

korten presterar väl med med väldigt små skillnader vad jag förstått och ända skillnaden är väl att asus och gigabyte kortet är med handplockade gpu som troligen klockar bättre än deras vanliga modell.

men frågan är väl om man tycker det är värt det med de 300-500:- extra det kostar för den lilla skillnaden de presterar bättre

jag köpte 2 st gigabyte gtx 970 icke G1 för 2990:- och de klarade bägge nästan 1475mhz utan problem och kan säkert dra på mer om jag går in seriöst för att klocka dem då de peakar knappt 60°c vid max load medans i t.ex swecs g1 test de hamnade på 1560mhz nånting så frågan är om det är värt pengarna för de 85mhz vid överklockning.

Även sett nån här på forumet i nån tråd nån dag som körde sitt i liknande hastighetet som swec fick på sitt g1 kort med vanliga gigabyte icke g1 kort.

men annars gillar jag gigabytes konsept med sin 3x kylare hade föregångaren 2x på mina 460 och de var svala och fina relativt tysta och samma gäller för x3 jag har nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Efter en del forskande så upptäckte jag att jag att ett nytt kort inte skulle räcka för mig.
Min i5 3570k kommer att vara en flaskhals.
så det blev beställning på nytt moderkort, processor, minnen och msi gtx 970 gaming.

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Xash85:

Tack för svar.
Efter en del forskande så upptäckte jag att jag att ett nytt kort inte skulle räcka för mig.
Min i5 3570k kommer att vara en flaskhals.
så det blev beställning på nytt moderkort, processor, minnen och msi gtx 970 gaming.

Tack för snabbt svar.

betvivlar det... har som sagt 2 gtx 970 som är överklockade och min i5 2500k uppskruvad till 4.4 hänger fortfarande med och då är din iaf en generation nyare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Tack för svar.
Efter en del forskande så upptäckte jag att jag att ett nytt kort inte skulle räcka för mig.
Min i5 3570k kommer att vara en flaskhals.
så det blev beställning på nytt moderkort, processor, minnen och msi gtx 970 gaming.

Tack för snabbt svar.

Din processor räcker väl gott o väl? Blir nog ingen flaskhals även med 2 stycken 970 skulle jag tro.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver.. Ett 3570k flaskar inte dom två ens i SLI. Lägg en schysst klock så blir det nice!

Permalänk
Medlem

Tack för infot alla.
Jag är ny inom datorbyggen, och försöka lära mig genom att läsa forum samt fråga kunniga.
Dock är det svårt att förstå allt hehe, och att klocka är jag långt ifrån.
Eftersom jag endast spelar battlefield 4, och en kille sade till mig att överklock kan störa spelet (inte vet jag), så satsade jag på att införskaffa helt nya grejer.
- MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX
- ASUS ROG MAXIMUS VII HERO + FRONT BASE
- Intel Core i7-4790K

Känns som en uppgradering ifrån:
- Msi Gtx 670
- i5 3570K
- Asrock z77 pro4

mvh

Permalänk
Skrivet av Xash85:

Tack för infot alla.
Jag är ny inom datorbyggen, och försöka lära mig genom att läsa forum samt fråga kunniga.
Dock är det svårt att förstå allt hehe, och att klocka är jag långt ifrån.
Eftersom jag endast spelar battlefield 4, och en kille sade till mig att överklock kan störa spelet (inte vet jag), så satsade jag på att införskaffa helt nya grejer.
- MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX
- ASUS ROG MAXIMUS VII HERO + FRONT BASE
- Intel Core i7-4790K

Känns som en uppgradering ifrån:
- Msi Gtx 670
- i5 3570K
- Asrock z77 pro4

mvh

För spel är väl i dagsläget 4790 lite pengar i sjön då bara 1 eller 2 spel på sin höjd äns använder hyper threading dvs den används oftast på exakt samma sätt och med minimal skillnad min lillebror I5 4690 som kostar 800:- mindre

men skulle gissa att fler spel i framtiden möjligen får stöd för det men frågan är om det är kommande spel i år eller om 4 år ingen som vet.

fördelen är väl att den är bättre på att hantera flera program samtidigt.

men visst uppdatering var de ju även om jag hade väntat med CPU då den inte var i nått större behov av utbyte än.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack Rouge of Darkness.
Nyttig info du kommer med.
Då jag kör med 3 skärmar idag, en spelar jag på, andra har jag karta och den tredje kör jag chatt, afterburner mm. Så denna kommer ju att vara fördel för mig vad jag förstår.
Men kommer jag inte få nytta av de extra ghz som en i7 4790k erbjuder?

Permalänk

alltså givetvis så kommer en högre klocka ge mer av de goda men de går att överklocka en 4690k också ungefär lika mycket som 4790k så i de långa hela så kommer det nog inte göra så mycket skillnad om du tänker överklocka den vilket jag antar eftersom du köpt grejjor för ändamålet.

det du betalar för hos den är egentligen hyper threading som ger mer effekt i tungdrivna applikationer vid t.ex videoredigering eller annat tungdrivet med stöd för hyperthreading och då delar upp arbetet på även "HT kärnorna".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack Rouge för klargjort saker för mig.