Wifi långsamt ENDAST på iOS-enheter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2007

Wifi långsamt ENDAST på iOS-enheter

Har idag 100/10 mbit och får ut cirka 95/10 trådlöst när jag mäter med min Macbook Air.
Men mäter jag däremot med en iPad air respektive iPhone 6 mäter jag 30/10. Med en android-enhet (Xperia Z1) uppnås drygt 60/10.
Dessa hastigheter är uppmätta på 5 GHz-bandet, mäter jag på 2,4 GHz uppmäts nästan halverade hastigheter. Samtliga mätningar har skett inom några meter från routern.

Jag har testat med två olika routers, köpte nämligen en ny Asus RT-N66U då jag trodde felet bestod i den förra router (Netgear WNDR3700), vilket det inte visade sig vara då den beter sig på precis samma sätt. Det som bör noteras är att det tidigare med Netgearen har fungerat väl med uppmätta 90/10 - dock var detta innan jag flyttade till nuvarande boplats. Detta har då fått mig att börja fundera om det är något som stör ut wifi:et här, men då Macbooken fungerar ypperligt och efter massa mixtrande med olika kanaler så blir det inte bättre så utesluter jag detta och fokuserar mer på vad det är som just minskar ner iOS-enheterna.

Har stängt av QoS och WMM i routern som jag noterat att andra haft som lösning för liknande problem - men ingen skillnad i mitt fall.
Nu står jag handfallen och hoppas på att någon kan hjälpa mig i detta!

Tack på förhand!

EDIT: iPad:en kör iOS 7.1.2 och iPhonen senaste, 8.1.2, varför det inte bör härleda till någon specifik version av operativsystemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Hur många andra nät har du omkring dig?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

ändra kanal på wifi från default till någon annan, troligen kör dom flesta grannar på default.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Är det nåt problem att du "bara" kommer upp i 30/10 på din iPhone??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008

Är du säker på att du kopplat upp dig mot 5ghz bandet på ditt trådlösa nätverk? Inte för att jag menar att du är dum eller så men jag gjorde just det felet nämligen när jag inte fick den hastigheten jag skulle ha på min Iphone 6