Extern hårddisk startar inte

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk startar inte

Hejsan och god fortsättning.

För att förklara problemet är det kanske lämpligt att gå tillbaka till en tidpunkt då jag vet att disken senast fungerade.

Disken som omnämns är en Seagate och har produktnummer 9SF2A2-500. Till utseendet är disken likadan som den som visas i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=e2MGZ7DE-vM

Det var sommaren 2013, jag använde disken för att flytta data mellan min laptop och min stationära dator. Då fungerade disken alldeles utmärkt.

När jag nu i mellandagarna skulle ge mig på ett liknande moment så startar inte disken. Det skall också nämnas att jag inte var helt säker på att jag hade rätt strömadapter, men jag hittade specifikationen på strömadaptern på nätet, och specifikationen motsvarade den strömadaptern jag hade, så jag pluggade in och förväntade mig att disken skulle starta. Till min förvåning så gjorde den inte det, så jag anade att det var fel på själva "lådan" som omger disken. Därför plockade jag ut disken ur sitt hölje, för att placera den i en hårddiskdocka som jag köpte för många år sedan. Jag tror att dockan jag använder är likadan som den här (jäklar vad billig den har blivit) : https://www.dustinhome.se/product/5010749438/dock-station-253...

Jag testade att starta dockan utan någon disk, eftersom det var ett tag sedan jag använde den. Dockan startade upp utan problem, så jag testade att stänga av dockan, placera dit disken och sedan sätta igång dockan igen. Då vart det lika dött som när disken befann sig i sitt hölje. Bara för att testa så tog jag bort disken, startade dockan och placerade disken i dockan under tiden dockan var igång. När disken ansluts i dockan stängs dockan av, vilket jag kan tycka är lite egendomligt.

Jag har egentligen inga idéer på hur man kan lösa detta. Jag vet att diskar kan gå sönder, och eftersom disken har några år på nacken så förväntar jag mig inte jättemycket. Dock tänkte jag att det kunde vara värt att slänga ut en förfrågan här.

Tack på förhand.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Her du testat den bara i din stationära utan docka?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Her du testat den bara i din stationära utan docka?

Nej, det har jag inte gjort. Anledningen till det är enkel; jag saknar nödvändiga kablar. Jag tänkte åka och införskaffa mig dessa imorgon så fort affärerna öppnar igen. Du tror alltså att det kommer att fungera?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffy:

Nej, det har jag inte gjort. Anledningen till det är enkel; jag saknar nödvändiga kablar. Jag tänkte åka och införskaffa mig dessa imorgon så fort affärerna öppnar igen. Du tror alltså att det kommer att fungera?

Nej ingen aning dock skulle det var något jag skulle testat! Eller testa en annan disk i dockan...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Nej ingen aning dock skulle det var något jag skulle testat! Eller testa en annan disk i dockan...

Okay, en liten uppdatering.

Jag har nu testat att stoppa in disken i min stationära dator, och då även kopplat den med avsedda sladdar/kablar. Detta hjälpte inte; min dator verkar inte hitta disken över huvud taget.

Frågan är då vad jag har kvar för alternativ. Kan en disk gå sönder av att inte snurra på cirka 12 månader?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Kopplade du in den direkt i datorn eller typ via en hub? Jag postade själv nyligen en tråd och glömde som en idiot av att jag försökte koppla via usbhubben och externa fick ej tillräckligt med kraft. Via datorn funkade det dock bra.

Visa signatur
Permalänk

jag har en disk som jag inte längre kommer åt i datorn, det är en WD My Book 3TB (jag vet, skräp)
problemet började med att det stod "disk not ready" eller något sånt. jag satt och försökte återställa filer från en annan disk och spara på denna WD och då kom felmeddelandet upp.

jag startade om och disken funkade som vanligt, jag startade om återställningsprogramet och efter en stund fick jag upp samma meddelande, disk not ready.
och efter nästa omstart så kommer jag inte åt disken alls. den går igång men sen stänger den av sig själv, sen hör man hur den försöker starta upp en gång till men sen slås den åter igen av och sen händer ingentng.

jag har provat både i min stationära burk med win 7 och på min laptop med win xp samt med linux mint cinnamon från usb-sticka.
det står att jag måste initiera disken men det går inte.
se bilderna -
https://dumpyourphoto.com/photo/hUEnruVcSP
https://dumpyourphoto.com/photo/18bC37Kxpa

har provat:
initiera med både mbr och gpt
köra den internt
i annat externt chassi
avinstallera drivrutinen
lämnat in i databutik för återställning av filerna
SeaTools for Windows
AOMEI Partition Assistant

idag fick jag faktiskt igång den en liten stund.
den lät inte som den brukar göra vid starten utan det lät som om den verkligen försökte läsa innehållet, den tuggade på rätt bra.
disken dök upp som vanligt efter ett tag men jag hann bara kopiera över några få gb innan ett annat felmeddelande dök upp, "cant read from the source file or disk".

jag kunde fortfarande knalla runt i disken och när jag pekade på mapparna så såg det ut som om allt fanns där men sen när jag gick vidare in i mapparnas mappar så att säga så var det tomt.

vad kan jag göra? nu känns det ju som om det borde gå att få igång den på något sätt och att datan finns kvar där.
verkar som att något glappar.

vore jättesnällt om någon som har haft liknande problem kunde hjälpa mig