Måste jag använda/brygga telias technicolor eller kan jag köra min egen Belkin router?

Permalänk
Medlem

Måste jag använda/brygga telias technicolor eller kan jag köra min egen Belkin router?

Tjena. Jag ska få fiber i lägenheten med Telia. Det är bara ett nätverksuttag i väggen där man får bredband och tv från. Min fråga är, kan jag koppla min egen belkin router direkt och sen få tv och bredband att fortfarande funka? Jag har sett nånstans här på forumet att man kan få tv att funka om man ändrat VID.

min fråga i en mening: kan jag koppla min belkin router direkt in i väggen och få tv/bredband att funka?

Hoppas ni förstår mig

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Sålänge det inte är en tjänstefördelare som du måste ha så ska du inte behöva den. Vägguttaget i väggen går med sannolikhet till en typ av switch som du kan koppla till och med datorn till, utifrån det kan du få internet. Om du kör IP-tv behöver din tv enbart vara ansluten på det nätet som du får internet igenom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hundra vad som gäller Telia men Comhem kräver i alla fall att man använder deras (Technicolor-) router för fiber oavsett om man ska använda deras TV eller telefonitjänster eller ej. Jag har en mycket bättre router själv och jag trodde att det inte skulle vara några problem, jag menar, det är ju bara ett nätverksuttag från fiberkonverteraren liksom, men så var det inte. Jag var tvungen att köra deras router före min, och för att göra det hela ännu värre så var routern så nerlåst att jag inte kunde sätta den i brygg-läge själv utan det var kundtjänst tvungna att göra på distans. Detta var en stor bidragande orsak till mitt byte till Bahnhof. Jag vill inte ha ytterligare en blinkande låda som står och drar ström helt i onödan bara för att de vill ha mer kontroll över mitt hemmanät liksom.

Permalänk
Medlem

Det funkar troligtvis så länge det inte är dhcp problem som ej kan gå genom din router och till iptv boxen, i sånt fall får du nog lägga en switch före och sedan din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tjena. Jag ska få fiber i lägenheten med Telia. Det är bara ett nätverksuttag i väggen där man får bredband och tv från. Min fråga är, kan jag koppla min egen belkin router direkt och sen få tv och bredband att fortfarande funka? Jag har sett nånstans här på forumet att man kan få tv att funka om man ändrat VID.

min fråga i en mening: kan jag koppla min belkin router direkt in i väggen och få tv/bredband att funka?

Hoppas ni förstår mig

Med vänlig hälsning

Nej. TV kommer inte fungera. Internet kan du få (för det behöver du inte ens en router).

TV, telefoni och internet kommer på olika VLAN. Telia skickar med en tjänstefördelare (en L2 switch) och som namnet antyder fördelar dessa tjänster på dess olika fysiska portar. Du kan däremot ansluta din Belin i serie till Internet-porten (1?) för att routa (NAT:a) internet till flera datorer.
TV-boxen kommer göra anspråk på en egen port i tjänstefördelaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net