Netgear Nighthawk R7000, eller bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Netgear Nighthawk R7000, eller bättre förslag?

Hej,

Hade egentligen funderat på att skaffa mig en Asus rt-n66u men vid ett besök på Elgiganten idag så fann jag denna till samma pris :
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Med 700 kr i.nedsatt pris borde det ju vara ett rätt bra pris. Eller finns det något bättre i samma prisklass?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Slå till på R7000, jag köpte min för 1600 på webhallen ett par månader sedan och är supernöjd! Den vinner ganka enkelt sin klass på smallnetbuilder.com. Grym täckning, hög throughput, snabb hastighet på båda banden och stöd för OpenVPN ootb.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ja den verkar ju inte helt dum och dessutom med den prisnedsättningen så blir det ju knappast sämre.

Kanske en dum fråga men lika bra att fråga när man ändå är i farten. Går det att använda denna istället för bredbandsbolagets medskickade standardrouter. Tänkte om dom lagt in någon dum begränsning eller något som gör att man måste använda deras grejer.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det får du nog fråga BBB om för att vara säker, jag har Telia. Men kör du bara internet från BBB (inte TV och telefoni) så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Går det att använda denna istället för bredbandsbolagets medskickade standardrouter.

Beror också på vilken uppkoppling du har. Det är inget t.ex. inget xDSL modem i R7000. Om BBBs router även är modem kan du ställa om den till brygga och använda egen router. Mer kontroll över ditt nätverk.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är ok. I den här prisklassen, är denna router den som möjligen skulle kunna täcka ett hus byggt i trä med 3 våningsplan? Routern står på mellanplanet. I dagsläget finns en Netgear WNR2000 på mellanplanet samt en D-link DIR-505 på både våningen över och under. Fungerar inget vidare då dessa D-link repeaters inte når så långt som de behöver göra. Varje våningsplan är dryga 150 kvm.

R

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Lånar tråden lite om det är ok. I den här prisklassen, är denna router den som möjligen skulle kunna täcka ett hus byggt i trä med 3 våningsplan? Routern står på mellanplanet. I dagsläget finns en Netgear WNR2000 på mellanplanet samt en D-link DIR-505 på både våningen över och under. Fungerar inget vidare då dessa D-link repeaters inte når så långt som de behöver göra. Varje våningsplan är dryga 150 kvm.

R

Kan hända att den räcker... Min R7000 står lääängst in i hörnet på golvet på övervåningen och täcker därifrån en 200kvm tvåvåningsvilla med gipsväggar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det får du nog fråga BBB om för att vara säker, jag har Telia. Men kör du bara internet från BBB (inte TV och telefoni) så borde det inte vara några problem.

Har du ersatt din Telia-router med R7000 eller har du bryggat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DJHogi:

Lånar tråden lite om det är ok. I den här prisklassen, är denna router den som möjligen skulle kunna täcka ett hus byggt i trä med 3 våningsplan? Routern står på mellanplanet. I dagsläget finns en Netgear WNR2000 på mellanplanet samt en D-link DIR-505 på både våningen över och under. Fungerar inget vidare då dessa D-link repeaters inte når så långt som de behöver göra. Varje våningsplan är dryga 150 kvm.

R

Du bör inte använda repeaters utan montera i stället minst en accesspunkt per våning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Har du ersatt din Telia-router med R7000 eller har du bryggat?

Bryggat, eftersom jag har både ip Telefoni och TV. Telefon och TV går genom Telias Gateway 799vn. Allt annat är bryggat på en port och draget till WAN porten på R7000. Har ytterligare en Accesspunkt + Switch efter R7000 med en Linksys EA6300 som sitter på andra sidan huset där jag bara stängt av DHCP och gett den ett IP nummer på subnätet utanför R7000s DHCP range.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Kan hända att den räcker... Min R7000 står lääängst in i hörnet på golvet på övervåningen och täcker därifrån en 200kvm tvåvåningsvilla med gipsväggar.

Hur bra styrka har du då när du är så långt som möjligt ifrån routern?

Skrivet av mrqaffe:

Du bör inte använda repeaters utan montera i stället minst en accesspunkt per våning.

Varför inte repeaters? Det ända negativa (förutom räckvidden på DIR-505) verkar vara att jag behöver koppla ner och koppla upp WiFi om jag rör mig mellan våningarna för att den ska ansluta till "rätt" repeater eller i själva verket routern på mellanvåningen.

Om jag ställer om funktionaliteten till accesspunkt som verkar fungera också. Menar du då att det blir ett bättre utgångsläge? Såg detta på Dlinks hemsida:

R

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DJHogi:

Varför inte repeaters?

En repeater halverar bandbredden och dubblerar latensen i bästa fall, ofta blir det sämre än så, därför bör man se dem som en sista utväg när inget annat går att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Kan hända att den räcker... Min R7000 står lääängst in i hörnet på golvet på övervåningen och täcker därifrån en 200kvm tvåvåningsvilla med gipsväggar.

Har du jämfört denna med någon annan router?

Sitter själv i tankarna om jag tjänar något i räckvidd på att köpa denna, sitter just nu på en TL-WDR3600 i en lgh på ca 90kvm och betongväggar där signalen försvagas rejält bakom väggarna trotts det faktiska avståndet är runt 10-12m. I den annars öppna planlösningen är det inga problem.
Funderingarna gäller främst N standarden om även den har bättre räckvidd med denna routern, vad jag vet så har jag inget direkt behov av AC standarden just nu.
Har även testat med ASUS motsvarighet till min TP link, men den var sämre i räckvidd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacAllan:

Har du jämfört denna med någon annan router?

Sitter själv i tankarna om jag tjänar något i räckvidd på att köpa denna, sitter just nu på en TL-WDR3600 i en lgh på ca 90kvm och betongväggar där signalen försvagas rejält bakom väggarna trotts det faktiska avståndet är runt 10-12m. I den annars öppna planlösningen är det inga problem.
Funderingarna gäller främst N standarden om även den har bättre räckvidd med denna routern, vad jag vet så har jag inget direkt behov av AC standarden just nu.
Har även testat med ASUS motsvarighet till min TP link, men den var sämre i räckvidd.

Eftersom TP linken har externa antenner kan du byta dem mot bättre, det ger troligen bättre resultat än att byta router om du är nöjd med funktionerna i övrigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom TP linken har externa antenner kan du byta dem mot bättre, det ger troligen bättre resultat än att byta router om du är nöjd med funktionerna i övrigt.

Funktionerna i övrigt är väl ok, inte mer men jag klarar mig, hade kanske inte var någon nackdel med bättre lösningar på vissa saker.
Men huvudsyftet med ett byte hade varit bättre täckning med N standarden men man lägger givetvis till AC om man köper ny router.

Har du något bra tips på andra antenner?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacAllan:

Funktionerna i övrigt är väl ok, inte mer men jag klarar mig, hade kanske inte var någon nackdel med bättre lösningar på vissa saker.
Men huvudsyftet med ett byte hade varit bättre täckning med N standarden men man lägger givetvis till AC om man köper ny router.

Har du något bra tips på andra antenner?

Det billigaste är oftast att köpa på Ebay, sök på "dual band wifi antennas ebay" desto större desto bättre, det kan ju fungera med riktantenner också beroende på hur det ser ut placeringsmässigt, men riktas de "fel" så blir det sämre.
Det finns även antenner på andra ställen typ Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra med lite extra information i tråden.

Fick svar på ett mail till BBB idag så tänkte att jag tar och klistrar in det här också då antagligen flera har nytta av infon.

"Om du köpt en router som klarar av adsl+2 teknik kan du använda enbart din egna modell. Däremot kommer du mest troligt behöva konfigurera upp den med lite olika inställningar. Jag rekommenderar dig att vi brygger vårat modem, sedan kopplar du in din egen router. På så vis om du skulle uppleva problem kan vi se dessa i våra system då vi får statistik på anslutningen när du använder vårat modem.Återkoppla gärna till mig om du vill få ditt modem bryggat. Och om vi brygger det ansluter du din router med en vanlig nätverkskabel (rj45) till någon av dom fyra lanportarna som finns på modemet."

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Farsan har precis köpt den, men vi har ett gammalt moden Thompson st585v6 har ingen aning hur jag ska ta mig till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KC450:

Farsan har precis köpt den, men vi har ett gammalt moden Thompson st585v6 har ingen aning hur jag ska ta mig till.

Du får förklara lite bättre om du har problem med nått eller varför inte läsa manualerna.
http://other.static.clix.pt/cliente2.clix.pt/ST585_UserGuide....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.