Permalänk
Medlem

Åtkomst av dator på nätverket

Hej SweC,
Jag har en liten fråga/fundering angående mitt nätverk jag har hemma. Jag har kopplat ihop min personliga staitionära dator på nätverket och vill använda mig av ett program som heter Synergy för att koppla ihop jobbdatorn med min egen dator. Jag ska då kunna använda samma tangentbord + mus för båda datorerna.

Problemet är att som det är konfigurerat nu så kommer min stationära dator inte åt jobbdatorn, jag tror det har att göra med att jobbdatorn är ansluten trådlöst. Standardinställningen för jobbdatorn är att hantera alla trådlösa nätverk som publika, vilket gör att jag inte kan pinga datorn (kan givetvis pinga den, men den svarar inte). Jag tror att det är det som är problemet.

Hur gör jag för att ändra det hela? För att ställa till det ytterligare så har vi inte administratörsrättigheter på våra egna datorer (...facepalm...).
Om jag skaffar en switch och kör trådat istället, kommer det att lösa problemet?

//Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Jag har alltså testat att pinga från båda datorerna, och från jobbdatorn går det bra.
Från min dator till jobbdatorn så säger det stopp. 100% packetloss.
Visst betyder det att det är typ en brandvägg eller liknande på jobbdatorn som ställer till med lite problem?