Hur får man 2400mhz ram att fungera med intel core i7 4790k?

Permalänk
Inaktiv

Hur får man 2400mhz ram att fungera med intel core i7 4790k?

Som titeln säger så vill jag få 2400mhz 2x8 ram att fungera med intel core i7 4790k. Måste jag överklocka? Måste jag köpa ny RAM? Helst så vill jag behålla den nuvarande så jag slipper byta ut. Jag har sökt på detta men hittar inget rakt ut svar om det ens behöver fixas, jag har bara hört att man kan få problem med det.

Permalänk
Medlem

Du aktiverar XMP i BIOS så klockas minnet upp till rätt frekvens automatiskt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Du aktiverar XMP i BIOS så klockas minnet upp till rätt frekvens automatiskt.

Utan några som helst problem? Det blir väl bottleneck på RAM minnet då?

Permalänk
Medlem

Du borde kunna nyttja dina ram minnen i 2400mhz utan problem. Flaskhals, nej.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomika:

Du borde kunna nyttja dina ram minnen i 2400mhz utan problem. Flaskhals, nej.

Aja, jag får väl testa när jag fått alla delar och se om allt funkar. Jag återkommer när jag har byggt ihop allt. Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon252555:

Utan några som helst problem? Det blir väl bottleneck på RAM minnet då?

0,o?

Jag tror du har missförstått vad bottleneck är.

Flaskhals är när en länk i kedjan begränsar alla andra, så alla måste anpassa sig efter den sämsta länken.

Att du överklockar minnet är bara att du förbättrar en del i länken, som med största sannolikhet inte var den svagaste sen innan. Det finns dock tillfällen där man vinner på att ha snabbare minnen ändå, hence varför du överklockar dem.

I bios har du någonstans möjlighet att aktivera XMP.

Gör du det kommer bios automatiskt ställa om till default-clock på processorn också, så har du överklockat sedan innan måste du göra det igen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional