Permalänk
Medlem

Problem med GTX 970

Tjena tjena

Fick för många år sedan en HP dator av mina föräldrar, för några månader sedan skaffade jag en SSD och livet lekte, har länge vart i behov av ett bra grafikkort. Så jag bestämde mig här runt jul att jag skulle köpa ett nytt. Sagt och gjort så beställde jag ett kort ifrån Komplett, Gainward GTX 970.
Hämtade ut kortet på posten igår (30/12). Efter det så åkte jag hem och plockade ut mitt gamla kort ur min dator. Satte i det nya kortet utan några stora problem, har ett ganska litet chassi men det gick bra.

Nu till problemet. Jag startar datorn med nya kortet i och hör hur fläkten på kortet går igång, men efter det blir det skärvigt. Bilden jag får upp på min skärm lyder "Press the ESC key for startup Menu". Problemet är att jag inte kan trycka på ESC eller på någon annan tangent.. När jag trycker på en tangent så kan jag höra ett litet knäpp inifrån datorn. Sen när man inte rör något så hörs det något ljud med jämna mellanrum.

För att att lösa detta problem så googlade jag efter svar och hittade att jag kunde reseta BIOS, jag tog då ur det lilla batteriet och satte tillbaka det efter en stund. Detta hjälpte såklart inte det heller..

Därför vänder jag mig till er nu, dom bästa av dom bästa. Hur löser jag detta problem.

Tacksam för svar.

Gott nytt år!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av axelasen:

Tjena tjena

Fick för många år sedan en HP dator av mina föräldrar, för några månader sedan skaffade jag en SSD och livet lekte, har länge vart i behov av ett bra grafikkort. Så jag bestämde mig här runt jul att jag skulle köpa ett nytt. Sagt och gjort så beställde jag ett kort ifrån Komplett, Gainward GTX 970.
Hämtade ut kortet på posten igår (30/12). Efter det så åkte jag hem och plockade ut mitt gamla kort ur min dator. Satte i det nya kortet utan några stora problem, har ett ganska litet chassi men det gick bra.

Nu till problemet. Jag startar datorn med nya kortet i och hör hur fläkten på kortet går igång, men efter det blir det skärvigt. Bilden jag får upp på min skärm lyder "Press the ESC key for startup Menu". Problemet är att jag inte kan trycka på ESC eller på någon annan tangent.. När jag trycker på en tangent så kan jag höra ett litet knäpp inifrån datorn. Sen när man inte rör något så hörs det något ljud med jämna mellanrum.

För att att lösa detta problem så googlade jag efter svar och hittade att jag kunde reseta BIOS, jag tog då ur det lilla batteriet och satte tillbaka det efter en stund. Detta hjälpte såklart inte det heller..

Därför vänder jag mig till er nu, dom bästa av dom bästa. Hur löser jag detta problem.

Tacksam för svar.

Gott nytt år!!

Det verkar som ännu en med en märkesdator har problem att uppgradera den.
Tyvärr kan det vara så att ditt nätagg inte räcker eller att graffet inte känns igen av systemet (läs moderkortsbios:et). Kan du kolla om HP har någon ny bios som kanske kan hjälpa dig på traven. Tyvärr är det sällan detta finns för denna "typ" av datorer.

Hur som haver: Ha ett Gott Nytt År iaf!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kan du kolla vad du har för effekt i W på din Nätdel/PSU? Har du även kopplat på extra kontakter på grafikkortet?

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Många moderkort som är socket 1155 är inkompatibla med nya grafikkort. Ofta kan detta lösas med en uppdatering av BIOS men eftersom du har en märkesdator så finns förmodligen ingen sådan uppdatering att tillgå. Om du har ett 1155 moderkort så måste du förmodligen köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har nu tagit reda på att in processor heter i5-2400 CPU 3.10GHz
Moderkortet har socket 1155.
Jag hittade en BIOS uppdatering men även det hjälpte inte..
Mitt nätaggregat är på 600 W, rekommenderad W var 500 så jag tror inte att ström är något problem.

Enda lösningen blir väl att köpa nytt moderkort..

Tack för era svar iallafall.

Permalänk
Medlem

Ett tips på moderkort du kan köpa. Z77 och H77 är de nyaste moderkorten med socket 1155 men kan ändå hända att du måste uppdatera BIOS för att få det att fungera. Och ja det finns BIOS som fixar kompabiliteten om man har ett moderkort som man köpt separat.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=35392

BIOS
http://www.msi.com/support/mb/H77MA-G43.html#down-bios

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelasen:

Jag har nu tagit reda på att in processor heter i5-2400 CPU 3.10GHz
Moderkortet har socket 1155.
Jag hittade en BIOS uppdatering men även det hjälpte inte..
Mitt nätaggregat är på 600 W, rekommenderad W var 500 så jag tror inte att ström är något problem.

Enda lösningen blir väl att köpa nytt moderkort..

Tack för era svar iallafall.

kanske skulle upgradera processorn också när du väl e i farten, då du inte lär hitta ett 1155 moderkort i första taget!
De nya intel processorerna körs med 1150, så gör inte misstaget o sätt din processor där i, för då får du förmodligen köpa ännu ett moderkort!

Edit: såg inte inlägget över mitt!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

kanske skulle upgradera processorn också när du väl e i farten, då du inte lär hitta ett 1155 moderkort i första taget!
De nya intel processorerna körs med 1150, så gör inte misstaget o sätt din processor där i, för då får du förmodligen köpa ännu ett moderkort!

Moderkortet jag länkade fungerar och finns på lager. Blir ju väldigt dyrt att köpa ny CPU i onödan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p