Permalänk
Medlem

Rp-ac52 fw txpower

God morgon och gott nytt år alla experter!

Min fråga är egentligen två frågor.
Jag bor i ett tvåvånings trähus med gipsväggar(isolering i vissa).
På nedanplan har jag en router, ac66u, på ovanplan en AP, rp-ac52.

Mitt problem är att oftast kopplar mina trådlösa appleenheter upp sig mot AP, även på nedanplan.
Verkar som om signalen går lättare genom planet än gipsväggar?
På min router har jag satt txpower till 80mW(default), hade på 100mW tidigare men tyckte routern blev för varm.

Hittar ingen sådan inställning på min AP, inte heller hittar jag någon uppdatering vad gäller fw.
Jag vill ju helst att mina enheter ska ligga på routern om möjligt.
Har inte stora möjligheter att flytta min router i dagsläget.
Så, är det bara att öka txpower på routern igen?
Eller finns det någonstans någon utveckling av fw för rp-ac52?

Som en parantes;
Jag har delat SSID för 2,4 och 5ghz.
Samma SSID på AP som för router.
Enligt inSSIDer finns det inga andra trådlösa 5ghz nätverk som stör.

Vilket leder till min andra fråga, jag får fortfarande ut för lite ned på 5ghz bandet.
Har fiber 100/100 in, trådat ut från routern får jag samma.
Men trådlöst, även i LoS på 5ghz, 60 mbit ned, 80-90 mbit upp.
Läste någonstans att QoS samt WMM påverkar appleenheter?
Men fick aldrig klarhet i om detta ska vara enabled eller disabled, vart motsägande på olika forum.
QoS har jag inaktiverat(har aldrig kört med QoS), men WMM hade jag ej rört.
Vart olika default på AP resp. Router.
Har prövat att sätta allt i enabled, men inget som påverkar min hastighet tyvärr.

Någon som vet något kring detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Rp-ac52 verkar ju vara en mycket liten enhet som har krympta antenner, har du mätt hur signalnivåerna förhåller sig mellan routern och repeatern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rp-ac52 verkar ju vara en mycket liten enhet som har krympta antenner, har du mätt hur signalnivåerna förhåller sig mellan routern och repeatern ?

Tydligen är antennerna bättre än antennerna i min router
Hur menar du, "signalnivåerna förhåller sig mellan routern och repeatern" ?
Menar du med t.ex inSSIDer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Tydligen är antennerna bättre än antennerna i min router
Hur menar du, "signalnivåerna förhåller sig mellan routern och repeatern" ?
Menar du med t.ex inSSIDer?

Ja du kan använda Inssider för att mäta signalnivåerna från respektive enhet på respektive plats. Wifikort tenderar att hålla fast vid den enhet det först var anslutet till tills det totalt tappar kontakten med den accesspunkten så om du inte har väldigt dålig signalnivå så kommer klienterna antagligen inte att byta AP på det sätt du verkar villja att de automatiskt ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan använda Inssider för att mäta signalnivåerna från respektive enhet på respektive plats. Wifikort tenderar att hålla fast vid den enhet det först var anslutet till tills det totalt tappar kontakten med den accesspunkten så om du inte har väldigt dålig signalnivå så kommer klienterna antagligen inte att byta AP på det sätt du verkar villja att de automatiskt ska göra.

Jo det är säkert som du säger qaffe.
Det får väl vara så tillsvidare, kanske ökar styrkan lite till på routern.
Har ställt frågan till asus om det sker någon fw utveckling för denna enhet, troligen inte...

Min andra fråga är väl mer intressant då vad gäller hastighet på appleenheter.
Finns ju mycket inställningar vad gäller WMM, aspd, dls t.ex.
Berkar ju vara bra funktioner, rent spontant kan man ju tycka att det borde vara aktiverat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mike73:

Jo det är säkert som du säger qaffe.
Det får väl vara så tillsvidare, kanske ökar styrkan lite till på routern.
Har ställt frågan till asus om det sker någon fw utveckling för denna enhet, troligen inte...

Min andra fråga är väl mer intressant då vad gäller hastighet på appleenheter.
Finns ju mycket inställningar vad gäller WMM, aspd, dls t.ex.
Berkar ju vara bra funktioner, rent spontant kan man ju tycka att det borde vara aktiverat.

För att få maximal fart på wifi så bör man testa på plats, kanalval och kanalbredd är sånt som kan påverka mycket och det är inte säkert att throughputen ökar med ökad kanalbredd om man samtidigt ökar störningarna.
Man måste undersöka på plats vad som fungerar bäst, dessutom så vad är "Apple enheter" ? De har väldigt olika prestanda på sina wifidelar så du bör kolla seriösa wifibenchmarks gjorda under kontrollerade labbförhållanden för att se vad respektive enhet verkligen maximalt klarar av, en del av deras prylar klarat inte av mer än 60-70Mbit throughput även om de har snabbare länkhastigheter, dessutom så är det ju rätt ointressant på en telefon men sitter du med en Macbook så kanske du har verklig nytta av snabbt wifi i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.