Permalänk
Medlem

Varmt moderkort ?

Får höga temperaturer på nästan alla mina komponenter när jag spelar bf4. Men det måste vara falska värden eller kan ett moderkort vara 107 grader utan att pajja http://imgur.com/23aBjPR ? När jag känner IRL på moderkortet känns det inte alls varmt, då är grafikkortet varmare ... Upptäckte det för en vecka sedan men har kunnat spela som vanligt, inget jag behöver oroa mig för?

Permalänk
Medlem

Hur mäter/bestämmer programmet hwmonitor temperaturerna? Har nämligen en fläkt från ett vägguttag som blåser genom datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av fllavour:

Hur mäter/bestämmer programmet hwmonitor temperaturerna? Har nämligen en fläkt från ett vägguttag som blåser genom datorn

Du borde blåsa din dator med tryckluft.. Du har rätt höga temperaturer på allt. Sen kan temperaturen på moderkortet vara fel, kanske inte.

HW-Monitor säger att min processor ligger på 5grader idle och 12 i load... För att se min processortemperatur måste jag kolla på TMP0.

Ett gammalt moderkort jag hade visade i stort sett samma temperatur på TMP1 som ditt gör. Mitt höll, men tycker ändå du borde blåsa ditt chassi. Eller om det kan finnas någon annan anledning till att dina temperaturer är höga.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Har också ett MSI kort (MSI z87-G45) och tidigare skenade det iväg till samma grad (107) och jag fick panik. Det har slutat nu så vet inte om det är något mätefel eller så men detta kom efter BSOD också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fllavour:

Får höga temperaturer på nästan alla mina komponenter när jag spelar bf4. Men det måste vara falska värden eller kan ett moderkort vara 107 grader utan att pajja http://imgur.com/23aBjPR ? När jag känner IRL på moderkortet känns det inte alls varmt, då är grafikkortet varmare ... Upptäckte det för en vecka sedan men har kunnat spela som vanligt, inget jag behöver oroa mig för?

Ja, 107° är fullt möjligt. Sensorn du syftar på är VRM:erna på ditt moderkort, de klarar 120° driftstemperatur(dvs flera tusen timmar i 120°).

Problemet är att kretskortet som dessa VRM:er sitter på brukar bli sprött vid höga temperaturer. Oftast säger specifikationerna att driftstemperaturen rekommenderas ligga under 90°C.

Har du möjligen en tornkylare eller AIO som inte blåser över strömförsörjningen runt CPU-sockeln?

Skrivet av fllavour:

Hur mäter/bestämmer programmet hwmonitor temperaturerna? Har nämligen en fläkt från ett vägguttag som blåser genom datorn

Termisistorberäkningar utförs på delar av kretsen. Man beräknar temperaturen genom motståndet som är direkt propotionell mot värmen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av fllavour:

När jag känner IRL på moderkortet känns det inte alls varmt, då är grafikkortet varmare ?

Men då så, känner du inget alls runt komponenterna som enligt HW håller 107c men grafikkortet är varmare, då är 107c ett felaktigt värde.

Permalänk

Jag skulle nog oroa mig över CPU tempsen mer. Du har fått 87c som max, och det är inte bra. Kör du stock kylaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle nog oroa mig över CPU tempsen mer. Du har fått 87c som max, och det är inte bra. Kör du stock kylaren ?

gissar på det + damm. 50grader i Idle.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur