Flygsimulatorer för skrivbordspiloter

Permalänk
Melding Plague

Flygsimulatorer för skrivbordspiloter

Det finns inga genvägar till den perfekta flygsimulatorn. Jörgen Städje besöker föreningen Swesim, som bygger egna simulatorer för största möjliga realism.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevlig läsning.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Himla coolt det där med Vatsim. Att faktiska flygledare fortsätter "jobba" hemma med en virtuell verklighet. Vilken jäkla entusiasm!

Permalänk
Medlem

Vatsim verkar riktigt häftigt. Synd bara att jag själv låtit Swedish chef om jag försökt mig på att snacka där.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Vatsim är helt okej, Pilotedge så mycket bättre

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Lite synd att Microsoft la ner Flight Simulator efter att den hängt med så länge. Visst blir processorer kraftfullare, men ett program som kom ut för snart ett årtionde sen kan inte fullt ut använda sig av moderna processorer och GPU:er.

Det finns även X-Plane som dock är rätt opolerat och "fult", samt Prepar3D, som man inte får använda i underhållningssyfte.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ha, kul att se ett riktigt Sim bygge.
Har ett pågående project med Prosim737 som grund, endast kaptensidan och inget tak har det i arbetsrummet.
P3D v2.4 och FSX är grymt processor krävande b.la en av de få "Spel" som skalar på minnes överklockning.
Mitt mål har varit att bygga på två Datorer en för SIM delen och en för Prosim och resten.
Huvud MFS datorn bygger jag på Haswell-E inte bestämnt om det blir 5820K eller 5960X, gjort tester i FSX med 5820k med snabba DDR4 3200mhz cl15 @ 4.85ghz utan HT , prestandan likvärdig med Haswell 4790k @4.9ghz med ddr3 2666 cl10 men snabbare ladding av texturer etc.
Prosim Datorn blir 4790k @4.6 med dubbla grafikkort för instrument Instruktor station etc.
Körde AMD FX8350 ett tag men när 4790k jag hade blev över så föll det sig naturligt.
En grej jag kör AMD på Sekundera ( Prosim Dator) mest pga möjligheten till sex skärmar per grafikkort.
För MFS Datorn föredrar jag Nvidia, blir ASUS Strix 980 men ett R9 290X gör även ett bra Jobb.
Här är Prosimdatorn som får plats i CDU Lådan framför Throttlen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/760/Foto%202015-01-02%2017%2016%2021.jpg

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk

Häftigt!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Vatsim är helt okej, Pilotedge så mycket bättre

Väldigt olika system dock. För hobbypiloter som vill kunna flyga vart som helst i världen men inte bryr sig så mycket om kvaliteten på flygledningen så funkar Vatsim utmärkt. PilotEdge är bäst för certifikatinnehavare som vill hålla kunskaperna uppdaterade under perioder när de inte flyger mycket men även skrivbordspiloter som vill ha maximal realism och inte tycker att månadsavgiften och det begränsade området är något problem kan ha roligt på PE.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gubben:

Ha, kul att se ett riktigt Sim bygge.
Har ett pågående project med Prosim737 som grund, endast kaptensidan och inget tak har det i arbetsrummet.
P3D v2.4 och FSX är grymt processor krävande b.la en av de få "Spel" som skalar på minnes överklockning.
Mitt mål har varit att bygga på två Datorer en för SIM delen och en för Prosim och resten.
Huvud MFS datorn bygger jag på Haswell-E inte bestämnt om det blir 5820K eller 5960X, gjort tester i FSX med 5820k med snabba DDR4 3200mhz cl15 @ 4.85ghz utan HT , prestandan likvärdig med Haswell 4790k @4.9ghz med ddr3 2666 cl10 men snabbare ladding av texturer etc.
Prosim Datorn blir 4790k @4.6 med dubbla grafikkort för instrument Instruktor station etc.
Körde AMD FX8350 ett tag men när 4790k jag hade blev över så föll det sig naturligt.
En grej jag kör AMD på Sekundera ( Prosim Dator) mest pga möjligheten till sex skärmar per grafikkort.
För MFS Datorn föredrar jag Nvidia, blir ASUS Strix 980 men ett R9 290X gör även ett bra Jobb.
Här är Prosimdatorn som får plats i CDU Lådan framför Throttlen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/760/Foto%202015-01-02%2017%2016%2021.jpg

Du kan ju inte bara säga allt det där utan att bjuda på bilder på bygget. Jag har själv inte kört någon flygsimulator sedan Falcon, dock var det på en svartvit skärm på en uråldrig dator. Den hade inte ens Windows utan man fick nöja sig med Norton Commander om man inte villa leka i DOS. Men det är alltid kul att se på andras galna nördbyggen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul läsning. Jävligt duktiga på Swesim.

Men tänkte komma med rättelse oxå.
MCP e förkortning på Mode Control Panel. M står för mode o inte Main som de står i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning! Mer sånt här uppskattas! Nördbyggen gillar vi allihopa

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Intressant artikel!

Finns ganska många byggen likt detta där ute i luften. En del betydligt enklare, andra mer avancerade. Finns bland annat en norsk kille som håller på med en riktigt fin 737a. https://www.youtube.com/user/Norwegian737Project

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Här en bild på mitt bygge, har kommit lite längre bl.a. Nya skärmar radiolåda snart klar .
Byggt det mesta själv , ett sånt här bygge blir aldrig klart .
Blivit lite lugnt sista året mest pga att jag inte varit nöjd med PC hårdvaran och tyckt P3D varit lite buggit saknar stöd för SLI.
Sen har väl det gått mycket tid sista året för Extreme Överklockning.
https://www.dropbox.com/s/cqq5si4tfgulg4d/Foto%202012-06-27%2011%2026%2026.jpg?dl=0

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant och välskriven artikel! Är ingen simlulatorfantast alls, men fann ändå detta riktigt spännande läsning ur ett rent tekniskt perspektiv. Mer av den här varan!

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Avstängd

Det finns en gratis flygsimulator som heter FlightGear.

Permalänk
Geeks Gaming

Jag har kört en del i x-plane men bara som casual och inte tagit det för seriöst, riktigt kul att det finns folk som går hela vägen! Bra artikel i övrigt

Permalänk

Intressant läsning

Permalänk
Medlem

"Men tänkte komma med rättelse oxå. MCP e förkortning på Mode Control Panel. M står för mode o inte Main som de står i artikeln."

Texten är korrekturläst av Swesim. Jag får anta att de vet vad de pratar om.

Permalänk
Inaktiv

Om ni vill ha en realistisk flygsimulator för stridsflyg, så kolla upp DCS World.

I videon så får man se att allt är tryckbart i cockpiten. Även trycka i rätt ordning för att starta planet.
http://m.youtube.com/watch?v=5uXoZR1EKow

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Realistiskt är inte alltid kul, men skoj för riktiga piloter antar jag. Själv skulle jag nog inte ens kunna komma upp i luften:P

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Synd bara att utbudet av flygsimulatorer till Win är så dåligt efter att FS lades ner.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Det här var en riktigt intressant artikel. Dock tappade jag tråden i "systemet bakom" men det kan nog bara skyllas på mig själv och min egen okunskap

Tusen tack Jörgen!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Var det inte någon ny flyg simulator på g?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns inga genvägar till den perfekta flygsimulatorn. Jörgen Städje besöker föreningen Swesim, som bygger egna simulatorer för största möjliga realism.

Läs artikeln

Ha Jörgen Stadje på sweclockers. Har allid sätt fram emot dina artiklar på idg. Nu oxå här kan ju inte bli bättre ☺

Fler artiklar
http://mobil.techworld.idg.se/techworld/1.124263?src=http%253...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har provlekt lite i Swesim cockpiten vid ett tillfälle och den är sjukt imponerande

Ok ok ok, om man ska vara kinkig så var varken framerate, upplösning, ljusstyrka, och kontrast osv i toppklass egentligen, och det är inte 3d, men helhetsupplevelsen är ändå närmast magisk
Som artikeln nämnde så KÄNNS verkligen planets rörelser i kroppen, trots att det inte finns någon force feedback av något slag alls.
När man sitter i en banne mig nära nog perfekt cockpit och allt man ser utanför fönstren är en virtuell horisont som rör sig, så övertygar ögonen resten av kroppen. ... så länge man gjorde långsamma och inte för mycket vinklade rörelser så var det banne mig som att glida runt på molnen. Riktigt skum känsla.

En av få fullödiga alternativ mot att köra VR, men är lite bökigare att få till

---

Nivån de tagit själva cockpiten till var verkligen out of this world. Det sitter till och med en liten integrerad skrivare i den som skriver ut väderprognosen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

"Men tänkte komma med rättelse oxå. MCP e förkortning på Mode Control Panel. M står för mode o inte Main som de står i artikeln."

Texten är korrekturläst av Swesim. Jag får anta att de vet vad de pratar om.

Korrekturläsaren har väl missat de.
Det heter mode control panel.
http://www.cpflight.com/sito/dettagli/mcp737pro.asp

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Intressant artikel. Synd bara att utbudet av flygsimulatorer till Win är så dåligt efter att FS lades ner.

Jag skulle tro att det är relativt höga kostnader för att utveckla bra simulatorer för civilt flyg.

Den bästa numera är nämnd i artikeln, Prepar3D från Lockheed. Den har dock en licensmodell som uttalat inte får säljas för "Personal Consumer Entertainment". Det finns dock en hel del som kör lite vita lögner och köper en Student eller Professional licens i alla fall. Men med tanke på kostnaden är det nog inte något för vanliga fans oavsett.
http://www.prepar3d.com/product-overview/prepar3d-license-com...

Kul att se Jörgen skriva en intressant artikel för Sweclockers. Speciellt nu när jag nyss skaffat ett par simulatorer (köpte FSX och DCS med Black Shark 2 och Flaming Cliffs 3). Uppskattat flera artiklar på IDG från honom.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att kolla på Norwegian737Project på youtube om man vill se hur mycket jobb det kan vara att bygga en simulator för 737-800 liknande den som Swesim gjort.

https://www.youtube.com/user/Norwegian737Project/videos

Permalänk

Har precis som RogerW varit där, samtidigt
(Vi är från samma motorsportsimulatorgäng på swedishsimracers.com)

Det jag vill lägga till Rogers info runt 737an är allt annat härligt swesim har, vi flög t ex viggen i en äkta viggensimulator vilket var vansinnigt häftigt. Känslan att försöka balansera ner ett jaktplan med nosen högt mot landningsbanan utan en myriard elektroniska hjälpmedel är asballt!

Om ni tycker att det verkar dyrt med dom slantarna det kostar att komma till www.swesim.se och flyga, tro mig, det är det inte. Det är en härlig samling entusiaster som har skapat något helt fantastiskt.