Har ett AMD men funderar på ett Nvidia

Permalänk
Medlem

Har ett AMD men funderar på ett Nvidia

Jag har en fråga till er som vet.

Jag flyger flygsimulator Prepar3D med 2 st skärmar, ena ovanför den andra.
Jag använder ett AMD HD 7970 grafik kort som jag kör eyefinity på med infattningskompensation mellan skärmarna.
Eyefinity är att 2 st skärmar blir 1 st, och infattningskompensationen är att det blir ett mellanrum mellan skärmarna eftersom det är kanter på skärmarna som man måste kompensera för.

Nu till fråga 1: Har Nvidia grafikkort (ex: GTX 980) motsvarande funktioner som eyefinity och infattningskompensation för kanterna?

Om det finns samma funktioner.

Fråga 2: fungera det bra?
Jag har inte tänkt köpa ett grafikkort som denna funktion krånglar på, eftersom den är mycket viktig funktion för mig.

Permalänk
Medlem

Intressant ord, google hittade (för mig) bara den här tråden på sökning efter "infattningskompensation", har du möjligtvis ett engelskt ord?

Ja, nvidia har iaf "surround" som låter som motsvarande eyefinity.
http://www.geforce.com/hardware/technology/surround

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

"bezel compensation"
Tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX-10:

"bezel compensation"
Tror jag.

Korrekt, fungerar utmärkt men kan vara lite jobbigt att få att funka, dock tror jag inte att det funkar på 2 bildskärmar. Ska dock finnas mjukvara från tredje part som kan skapa "sorrund" med bara 2 bildskärmar.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att Eyefinity är bättre än surround men båda fungerar bra på 3 skärmar.
Amd har fördelen som jag idag saknar med nvidia vilket är hotkeys med presets. nvidia kan bara stänga av eller aktivera surround via hotkeys. Ballar den ur eller behöver en 3 eller flera alternativa setup så måste det göras manuellt och vissa program måste stängas ner (browser, logitech stuff etc) innan surround kan ställas in.
Däremot kan Eyefinity ha flera presets som enkelt kan bytas mellan och om jag minns rätt så kunde preset:en ha olika 3d inställningar (AA, sampling etc.)
Bezel correction stöds av båda och olika surround upplösningar (där samtliga skärmar agerar som en stor). Men jag tror att Eyefinity är bättre med skärmar som har olika upplösningar.
Eyefinity fick mig att känna mig lite bortskämd när jag köpte en 670 =P Tror att jag kanske kör en amd till nästa graffe.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Det måste fungera bra med 2 st skärmar, ena ovanför den andra. Mitt nuvarande fungerar klockrent men jag skulle vilja ha ett kraftigare grafikkort. Man kanske ska vänta på R9 3xx.