Permalänk
Medlem

Skrivbord för 3 skärmar?

Är i flyttartagen och tänkte i samma veva införskaffa ett nytt skrivbord som ska passa in i min framtida 3-skärmsrigg(kör 2 nu).
Tanken är att hitta ett skrivbord(gärna hörn) och sedan bygga ett hyllplan att ha skärmarna på.

Iallafall, min fråga är, vad är en lämplig bredd på ett skrivbord om man ska köra 3 st 27" skärmar?
Skärmarna kommer bli 190 i bredd, men kan ju "hänga över kanten", så teoretiskt sett borde det gå med en kortare bordsskiva än så... men vad kör ni med och vad rekommenderar ni för bredd?

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Är i flyttartagen och tänkte i samma veva införskaffa ett nytt skrivbord som ska passa in i min framtida 3-skärmsrigg(kör 2 nu).
Tanken är att hitta ett skrivbord(gärna hörn) och sedan bygga ett hyllplan att ha skärmarna på.

Iallafall, min fråga är, vad är en lämplig bredd på ett skrivbord om man ska köra 3 st 27" skärmar?
Skärmarna kommer bli 190 i bredd, men kan ju "hänga över kanten", så teoretiskt sett borde det gå med en kortare bordsskiva än så... men vad kör ni med och vad rekommenderar ni för bredd?

Hylla låter inte flexibelt. Du kommer vilja vinkla mer.. Tror en ide (som jag adopterat) är att titta på ett av de fästen som håller tre skärmar, detta då skärmarna skall vinklas lätt innåt för att ge rätt vinkel/vinklar. Du får dessutom möjligt att dra metallrör en rakt ned i skrivbordet s.k grommet installation, blir fruktat snyggt (o stabilt).

Finns ett par tillverkare, jag nyttjar denna (fast den som finns för 24") och den är bara grymmast!
http://multibrackets.com/1312.shtml

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohjay:

Är i flyttartagen och tänkte i samma veva införskaffa ett nytt skrivbord som ska passa in i min framtida 3-skärmsrigg(kör 2 nu).
Tanken är att hitta ett skrivbord(gärna hörn) och sedan bygga ett hyllplan att ha skärmarna på.

Iallafall, min fråga är, vad är en lämplig bredd på ett skrivbord om man ska köra 3 st 27" skärmar?
Skärmarna kommer bli 190 i bredd, men kan ju "hänga över kanten", så teoretiskt sett borde det gå med en kortare bordsskiva än så... men vad kör ni med och vad rekommenderar ni för bredd?

Beror ju helt på hur mycket plats man har, jag vill iaf. ha så brett skrivbord som möjligt (har 350cm). Du kan ju ta en titt på denna tråden, finns sjukt mycket inspiration att hämta

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterLarsson123:

Hylla låter inte flexibelt. Du kommer vilja vinkla mer.. Tror en ide (som jag adopterat) är att titta på ett av de fästen som håller tre skärmar, detta då skärmarna skall vinklas lätt innåt för att ge rätt vinkel/vinklar. Du får dessutom möjligt att dra metallrör en rakt ned i skrivbordet s.k grommet installation, blir fruktat snyggt (o stabilt).

Finns ett par tillverkare, jag nyttjar denna (fast den som finns för 24") och den är bara grymmast!
http://multibrackets.com/1312.shtml

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kollat på 3-skärmsfästen men jag tycker inte det verkar så flexibelt, utan jag ser en hylla som mer flexibelt(i positioneringssyfte).
Grejen är den att jag inte ska köra Eyefinity eller liknande, utan ha 1 gaming-skärm och sedan två IPS-skärmar för när jag jobbar med foto, film, webbdesign och övrigt.

Skrivet av screamin-daemon:

Beror ju helt på hur mycket plats man har, jag vill iaf. ha så brett skrivbord som möjligt (har 350cm). Du kan ju ta en titt på denna tråden, finns sjukt mycket inspiration att hämta

Jag hittade ett grymt hörnskrivbord som är 220x220x90, men även om det får plats är det för skrymmande. 350cm är också i längsta laget...
Den där tråden har jag allt kollat igenom, har även kollat overclockers och pinterest så att ögonen blöder.

Permalänk

Montera skärm med Gas Lift Arm

OK, det jag ser på de flesta skrivbord är att bildskärms fötterna ofta tar nära 50% av djupet. Det gör ju att ytan "äts upp". På vissa av borden får man knappt plats med ett A4 papper utan att gå ut mot kant på bordet, inte bästa ergonomi om du frågar mig.

Alt lösning GASARM
Såg även dessa gasarmar som också kan monteras med klammer i bakkant alt. hål i skrivbordet. Är ganska övertygad att den installationen slår allt i skrivbord forumet

Kolla videon på denna! http://multibrackets.com/7150.shtml

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterLarsson123:

OK, det jag ser på de flesta skrivbord är att bildskärms fötterna ofta tar nära 50% av djupet. Det gör ju att ytan "äts upp". På vissa av borden får man knappt plats med ett A4 papper utan att gå ut mot kant på bordet, inte bästa ergonomi om du frågar mig.

Alt lösning GASARM
Såg även dessa gasarmar som också kan monteras med klammer i bakkant alt. hål i skrivbordet. Är ganska övertygad att den installationen slår allt i skrivbord forumet

Kolla videon på denna! http://multibrackets.com/7150.shtml

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderade vidare efter att jag skrivit den här tråden och kom fram till att en alternativ lösning för mig vore att köra med två separata armaturer, en för mina IPS-skärmar och en för gamingskärmen, då får jag lite mer av den flexibilitet jag eftersöker...

Och det där med gasarm är ju kanon. Att jag inte tänkte på det innan. Tack för tipset!

Men frågan kvarstår trots allt, vad är minsta möjliga bredd på ett skrivbord för en 3-skärmsuppsättning?
Skulle t.ex ett hörnskrivbord med måtten 160x110cm räcka?

Permalänk

@Ohjay:

Hur gick det, några bilder ?

Permalänk
Medlem

@PeterLarsson123: Det gick rätt så bra. I slutändan blev det ett hörnskrivbord från Ikea(som verkar ha gått ur sortimentet nu) och en Multibrackets Gas lift arm för en skärm samt ett Silverstone SST-ARM22SC för två skärmar.

Ursäkta "röran" men så här ser det ut just nu:

Jag ska ändra om lite dock för det har inte varit bekvämt med att ha huvudmonitorn längst till vänster utan den kommer att få hamna i mitten istället, plus att jag ska flytta skärmarna lite mer åt vänster.

Men annars är jag jättenöjd