Skaffat ADLS, frågor om kabeldragning och alternativa lösningar (t.ex. repeater elller likn.)

Permalänk
Medlem

Skaffat ADLS, frågor om kabeldragning och alternativa lösningar (t.ex. repeater elller likn.)

Hej
på väg att flytta ut till landet,, och därför i behov av hjälp.

Enda möjligheten till internet är vi Telia adsl... och möjlighet till Bredband 30.
Som router efter modem har jag tänkt använda min D-Link 868. Dock har jag stort behov av
nvk-kabel från router in till v-rummet där mediadatorn skall stå. Att borra mig igenom för sladdragning är uteslutet då
väggarna är mkt tjocka, så dragning är enda möjlighet.
För jag antar att modemet är betydligt mer känsligt för förlängningskabel än vad ethernetkabel är.

Fråga.
1. Hur lång sladd kan jag använda utan att tappa hastighet/stabilitet?
2. Finns det något alternativ till en lång kabel? tex accespoint eller repeater typ?
och om så.... vilken eller vad skall jag köpa?

tacksam för hjälp

mvh
Magnus

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

~100m får kabeln vara om den ska hålla enligt specifikationen.
Om du verkligen har så tjocka väggar är det nog lika bra med kabel, beroende på hur rummen ligger som ska täckas.

Möjligt jag har missuppfattat: nvk-kabel = nätverkskabel-kabel?

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

~100m får kabeln vara om den ska hålla enligt specifikationen.
Om du verkligen har så tjocka väggar är det nog lika bra med kabel, beroende på hur rummen ligger som ska täckas.

Möjligt jag har missuppfattat: nvk-kabel = nätverkskabel-kabel?

Nej du missuppfattade inte...jag menade nätverkskabel.
Kanon så 20-30 meter är alltså inget problem. Toppen och tack för snabbt svar.

//M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1.
/moderator

Tack för hjälpen.

//M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltas:

Nej du missuppfattade inte...jag menade nätverkskabel.
Kanon så 20-30 meter är alltså inget problem. Toppen och tack för snabbt svar.

//M

Försök hitta en färdigklämd kabel med rätt längd. DIY blir aldrig bra... folk bara tror det och undrar vad det är för fel på deras router, dator och fan och hans moster...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net