Gigabyte X99-UD4: Kommer ej åt Bios

Permalänk
Medlem

Gigabyte X99-UD4: Kommer ej åt Bios

Hej!

Behöver lite hjälp med mitt nybygge.

Spec:
Mobo: Gigabyte GA-X99 UD4
CPU: 5820k
RAM: 4x4 Crucial sport 2400mhz

Så det som sker är att när jag trycker på "del" för bios så händer det ingenting datorn går vidare med svart skärm utan att ta mig in till UEFI.
Övriga alternativ som "information view" fungerar lika så "boot meny" och "Q-Flash" (fungerar oftast iaf att komma in i någon av dessa men kan även framkalla en omstart)
Windows låg kvar på ssdn från gamla datorn så kan boota in i det.

Jag får heller inte ha ett usbminne inkopplat i någon kontakt, detta resulterar i en omstarts loop vid kommande post bild tills minnet kopplas ur.

Jag har flashat bios till F11 från F5 via @bios efter detta försökte jag gå in i bios och får meddelandet "Bios have been updated, Please reconfigure if needed" eller liknande, efter "OK" gick vi tillbaka till ruta ett med svart skärm, F11 bios bekräftas i systemviewer.

Har sökt igenom efter glapp, saker som kan ligga emot varandra, har tagit bort alla ram minnen och provat med bara ett minne i den rekomenderade slotten för detta.

Väl inne i windows fungerar allt som det ska, stresstestat cpu och minnen utan problem.

Har även provat ta ur batteriet 5min utan framsteg, den blev lite kinkigare med omstarter och ville först inte boota in i windows men blev bättre senare utan anledning?. samt provade CLRMOS utan framsteg med det heller.
Skall finnas 2 st bios på detta kort med har inte hittat hur jag växlar mellan dom olika ännu.

ESD skyddad under hela installationen och hanteringen. har byggt en hel del datorer genom åren så har inte spillt kaffe över kortet utan att förstå att det gör skada så att säga

Tack på förhand.

*EDIT*
W7 som os, läste att w8 även kan framkalla detta.

*EDIT 2*
Kommer numera in i BIOS om enbart min samsung system SSD är inkopplad och övriga ssd/hdd är urkopplade.
Provade koppla ur allt vid F5 men kan ha missat detta med F11.

*EDIT 3*
Glömde nämna att "A9" postas innan det hänger sig som vad jag gissar är en felkod men har inte lyckast googla fram vad exakt a9 betyder mer än att jag inte är ensam om detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

bilden på sidan 38 är också vad jag ser, efter det blir det svart och datorn fryser om jag väljer bios.
låter jag den gå bootar jag numera in i windows, och jag kan använda dom andra alternativen. väljer jag boot meny kan jag även där välja setup, men då hamnar jag i samma situation som med bios. svart skärm och datorn fryser.

Har kollat manualen, men kunde inte hittat något om corrupt bios. även om det andra bios fungerar är fortfarande det första corrupt vilket leder till att jag gör en RMA.

Och vad jag har lyckats googla fram har inte hjälpt mig få igång bios, enda infon på det var updatare bios, rensa cmos eller ta ur batteriet vilket jag redan hade provat.

Permalänk
Medlem

jag tycker synd om dig att du får såna problem med nya saker. hoppas du får ordning på det snart

för min del aldrig mer gigabyte moderkort.. dom krånglar som fan sista jag ägde stödde inte ens Gtx titan kort förrän jag fick uppdatera nyaste bios. sedan sålde jag kortet o köpte Asus istället det funkade direkt med grafikkortet utan att uppdatera bios. kommer alltid köpa Asus kort vid kommande socket i framtiden.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har alltid föredragit asus också och kört på deras ROG serie, men detta var någon form av budget upgradering
Så höll tillbaka lite med plånboken. men ska se vad ÅF säger om en RMA och isf blir det nog att lägga till en slant för ASUS x99-S som inte är så farligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Hej!

Behöver lite hjälp med mitt nybygge.

Spec:
Mobo: Gigabyte GA-X99 UD4
CPU: 5820k
RAM: 4x4 Crucial sport 2400mhz

Så det som sker är att när jag trycker på "del" för bios så händer det ingenting datorn går vidare med svart skärm utan att ta mig in till UEFI.
Övriga alternativ som "information view" fungerar lika så "boot meny" och "Q-Flash" (fungerar oftast iaf att komma in i någon av dessa men kan även framkalla en omstart)
Windows låg kvar på ssdn från gamla datorn så kan boota in i det.

Jag får heller inte ha ett usbminne inkopplat i någon kontakt, detta resulterar i en omstarts loop vid kommande post bild tills minnet kopplas ur.

Jag har flashat bios till F11 från F5 via @bios efter detta försökte jag gå in i bios och får meddelandet "Bios have been updated, Please reconfigure if needed" eller liknande, efter "OK" gick vi tillbaka till ruta ett med svart skärm, F11 bios bekräftas i systemviewer.

Har sökt igenom efter glapp, saker som kan ligga emot varandra, har tagit bort alla ram minnen och provat med bara ett minne i den rekomenderade slotten för detta.

Väl inne i windows fungerar allt som det ska, stresstestat cpu och minnen utan problem.

Har även provat ta ur batteriet 5min utan framsteg, den blev lite kinkigare med omstarter och ville först inte boota in i windows men blev bättre senare utan anledning?. samt provade CLRMOS utan framsteg med det heller.
Skall finnas 2 st bios på detta kort med har inte hittat hur jag växlar mellan dom olika ännu.

ESD skyddad under hela installationen och hanteringen. har byggt en hel del datorer genom åren så har inte spillt kaffe över kortet utan att förstå att det gör skada så att säga

Tack på förhand.

*EDIT*
W7 som os, läste att w8 även kan framkalla detta.

*EDIT 2*
Kommer numera in i BIOS om enbart min samsung system SSD är inkopplad och övriga ssd/hdd är urkopplade.
Provade koppla ur allt vid F5 men kan ha missat detta med F11.

*EDIT 3*
Glömde nämna att "A9" postas innan det hänger sig som vad jag gissar är en felkod men har inte lyckast googla fram vad exakt a9 betyder mer än att jag inte är ensam om detta.

Har lite samma problem, Allt funkar i mprime.intelburntest,superpi samt 3dmark, uniheaven.
Men vid boot så stanna min vid bios loggan, ( får stänga av nätagget för att den ska starta upp) kör nu på nån beta bios F5X ifrån gigabyte, men funkar ej som den ska heller så jag ska maila dom i morgon igen efter deras rekommendation att ta bort batteriet sen load optimized bios settings.

Har gjort det med 3 st bios redan, så nu är det snart dagt att köpa nytt moderkort orkar inte med detta s*it kort igen , har aldrig haft problem upp till socket 775 med gigabyte men efter det så har det alltid strulat.

1º Press and hold power button.
2º system power on (no image on the screen) count five seconds.
3º hold down pressed power button and count more five seconds.
4º Release button and press again (like it power on your computer)
5º If procedures has been successful, motherboard is power on/off and on again with recover system on the screen.
this procedure can be used in all GIGABYTE models with Dual-Bios system.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

billigaste Asus kortet https://www.komplett.se/asus-x99-a-socket-2011-3/822915

kollade på prisjakt nyss 2448kr är billigaste

om jag skulle köpa gigabyte kort igen är detta enda jag kan tänka mig Gigabyte GA-X99-SOC Force den är mycket starkt kort med god Oc features

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du kan kollahär ev, kan du testa flertal bios här men dom är beta, senaste till ditt moderkort är F12 officeillt
http://forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-latest-be...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Har lite samma problem, Allt funkar i mprime.intelburntest,superpi samt 3dmark, uniheaven.
Men vid boot så stanna min vid bios loggan, ( får stänga av nätagget för att den ska starta upp) kör nu på nån beta bios F5X ifrån gigabyte, men funkar ej som den ska heller så jag ska maila dom i morgon igen efter deras rekommendation att ta bort batteriet sen load optimized bios settings.

Har gjort det med 3 st bios redan, så nu är det snart dagt att köpa nytt moderkort orkar inte med detta s*it kort igen , har aldrig haft problem upp till socket 775 med gigabyte men efter det så har det alltid strulat.

1º Press and hold power button.
2º system power on (no image on the screen) count five seconds.
3º hold down pressed power button and count more five seconds.
4º Release button and press again (like it power on your computer)
5º If procedures has been successful, motherboard is power on/off and on again with recover system on the screen.
this procedure can be used in all GIGABYTE models with Dual-Bios system.

Jo det verkar som alla Gigabyte x99 serien har detta problem. Finns massvis med trådar att hitta men enda lösningen är att koppla ur sata kontakterna och finna sig i det, byta ut lagrings medierna till sådana som fungerar. eller göra en RMA.

Skrivet av infocus:

Du kan kollahär ev, kan du testa flertal bios här men dom är beta, senaste till ditt moderkort är F12 officeillt
http://forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-latest-be...

Kollade precis efter en ny innan jag kom in här. skall provas direkt Tackar!
*UPDATE*
Löste inte problemet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har sjv testat ny bios men ej fått det att funka heller, nu åker mitt tillbaka i morgon lr onsdag, har ett Assu ligger och väntar på mig!
Får hoppas det funkar bättre, bara jobbigt att installera om allt igen samt de-montering :/ ! ( vill inte ha gammalt som ligger)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Har sjv testat ny bios men ej fått det att funka heller, nu åker mitt tillbaka i morgon lr onsdag, har ett Assu ligger och väntar på mig!
Får hoppas det funkar bättre, bara jobbigt att installera om allt igen samt de-montering :/ ! ( vill inte ha gammalt som ligger)

Har inte vågat installera om windows ännu ifall den skulle börja bråka mitt i med usb.
Jag har nu med F12 lyckats få den att vilja starta med alla diskar utom min andra ssd så, donerar den till tjejen så kan jag iaf använda datorn normalt.

Har läst lite om ASUS x99-S som även verkar ha lite egna problem, och tyvärr är den slut i lager hos samma ÅF, men skall iaf höra av mig och se vad dom säger om en RMA eller kompensation. Antar att det kommer komma en lösning på problemet i framtida firmware men känner att jag inte vill betala fullpris för en produkt som inte fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Har inte vågat installera om windows ännu ifall den skulle börja bråka mitt i med usb.
Jag har nu med F12 lyckats få den att vilja starta med alla diskar utom min andra ssd så, donerar den till tjejen så kan jag iaf använda datorn normalt.

Har läst lite om ASUS x99-S som även verkar ha lite egna problem, och tyvärr är den slut i lager hos samma ÅF, men skall iaf höra av mig och se vad dom säger om en RMA eller kompensation. Antar att det kommer komma en lösning på problemet i framtida firmware men känner att jag inte vill betala fullpris för en produkt som inte fungerar som den ska.

Min bankdosa fungerar imellan åt och bara olika Usb anluts sen ej ansluten konstant, Telefon samsung kan den ej känna av alls.
Och det har ej spealt nån roll vilken bios jag har haft!

För står vad du menar man vill inte ha en sak som ej funkar som den ska! bara se på alla bios som har kommit byter ju att något är riktigt fel då vissa biosar är bara nån dag gamla imellan.
Sjv får jag ta ett X99-A , hoppas det funkar utan att byta bios ifrån början!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Min bankdosa fungerar imellan åt och bara olika Usb anluts sen ej ansluten konstant, Telefon samsung kan den ej känna av alls.
Och det har ej spealt nån roll vilken bios jag har haft!

För står vad du menar man vill inte ha en sak som ej funkar som den ska! bara se på alla bios som har kommit byter ju att något är riktigt fel då vissa biosar är bara nån dag gamla imellan.
Sjv får jag ta ett X99-A , hoppas det funkar utan att byta bios ifrån början!

Oj det är lite mer än vad jag har problem med. som sagt nu är det bara att jag inte får ha min intell ssd inkopplad för att komma in i bios, tidigare var det USB och sånt med med verkar ha löst sig.

x99-a har jag inte kollat upp, "S" är en avskalad variant av deluxe, och finns bara i vissa länder så supporten på den kanske fallerar lite?
men för ca 300kr extra är det värt det mot A känner jag. och det är väll 800kr mer än UD4.