använder enbart 2.4ghz är AC router något att ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008

använder enbart 2.4ghz är AC router något att ha?

Ja som rubriken lyder finns det någon fördel för mig att skaffa en AC router när jag i dagsläget bara använder 2.4 ghz bandet? All AC teknik är väl bunden till 5 GHz bandet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

om du inte har något som klarar annat än 2.4ghz bandet så nej men om du ändå ska byta router kan du ju upgradera för framtida användning då mer och mer grejjor börjar få stöd för det.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du inte har något som klarar annat än 2.4ghz bandet så nej men om du ändå ska byta router kan du ju upgradera för framtida användning då mer och mer grejjor börjar få stöd för det.

Jag har AC klienter men föredrar att köra allt på 2.4 GHz bandet pga räckvidden.

Enda anledningen att uppdatera nätverket till AC för mig vorre om det gav någon fördel på 2.4 GHz nätet men enligt google verkar det inte som det.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

De kan ju ha bra antenner och det finns enheter som stödjer 600Mbit på 2,4GHz vilket inga kommersiellt tillgängliga 802.11n radiodelar gör även om det ingår i standarden så har det inte tillverkat så vitt jag vet utan man har stannat på 450Mbit.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010

Migrera till 5Ghz. Man vill inte ligga på 2.4Ghz pga. störningar; grannars routrar, mikrovågsugnar, USB3-minnen, Bluetooth-enheter, blöta tallbarr och allt annat skit som är i vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Zakire:

Migrera till 5Ghz. Man vill inte ligga på 2.4Ghz pga. störningar; grannars routrar, mikrovågsugnar, USB3-minnen, Bluetooth-enheter, blöta tallbarr och allt annat skit som är i vägen.

Blöta tallbarr hhahaha. Sånt har vi inte här där jag bor.

Jag har testat att köra 5ghz på min nuvarande N router men räckvidden kändes som ett rejält minus.