Hjälp med att sätta upp nätverk här hemma

Permalänk

Hjälp med att sätta upp nätverk här hemma

Jag är trött på provisoriska lösningar, sladdar på golv och kass wifi-mottagning, så nu har jag tänkt att sätta upp ett fungerande nätverk här hemma.

Jag har ett Technicolor TG799 (?) från Telia som jag idag har bryggat.
Jag ska införskaffa en Asus RT-N66U som router (har ni något annat förslag?), sen har jag även en Asus EA-N66 wifi extender om det behövs till grabbens surfplatta. Från routern drar jag nätverkskabel till ps3/ps4/stationär dator och det som behövs.

Idag så ser vi på film genom att vi flyttar den bärbara datorn och kopplar in den i vardagsrummet. Jag vill slippa detta.
Jag har PS3 och PS4 samt en hemmabio som stödjer DLNA. Hur kan jag enklast sätta upp en mediaserver som klarar de flesta filtyper inklusive undertexter?

Har även funderat på att skaffa en NAS. Eller ska jag nyttja min stationära dator och sedan spela upp från denna till på PS3/PS4/Hemmabio ?

Kommer även att införskaffa en TV till sovrummet för att kunna se filmer. Är det enklaste att köpa en TV som stödjer DLNA för att slippa mediaboxar etc?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Avstängd

Har inte provat. Men det ska gå att får filmen att spela genom datorn till TVn genom Chromecast modulen. Det är nog det bästa. Skippa NAS. Personligen har jag bara 2 datorer. En server med diskar och en vanliga dator till allt annat. Dessa dra allt.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Har inte provat. Men det ska gå att får filmen att spela genom datorn till TVn genom Chromecast modulen. Det är nog det bästa. Skippa NAS. Personligen har jag bara 2 datorer. En server med diskar och en vanliga dator till allt annat. Dessa dra allt.

Hmm, det måste jag kolla upp. Stödjer den allt ?

Skippar nog nas och köper en boxee till tv-bänken eller ska jag använda ps3/4 istället?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve