Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Moderkort orsakar hög ping?

Tjena sweclockers. Så jag har ett litet dilemma här och skulle uppskatta om jag fick lite hjälp.

Så nyligen har jag fått jätte irriterande lag spikes på grund av att min ping reser sig upp till taket. Det är inte något fel från servern jag kör på, på både cs go eller League of Legends. Så det är mitt nätverk som strullar. Jag har kontaktat ComHem och pratat med dem och gåt igenom lite saker. Det sluta med att vi testade i kommandotolken för att see om min ping håller på och stör sig via sunet.se och det gjorde det, vi testade även på min morsas dator och där var det help okej, inga lag spikes eller problem. Så ComHem vill nu skicka över en tekniker för att se om det är något problem med modemet. Jag fruktar dock att det kan vara mitt moderkor eftersom min kompis varnade mig om att det och att det kan vara stull i det. Så min fråga är, kan moderkortet orsaka strullet? Jag är osäker om jag har ett dedikerat nätverkskort eftersom jag fick hjälp att välja delar från Komplett.se.

TL: DR: Höga ping spikes på min dator men inte morsans. Kan mitt moderkort orsaka det?

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

kolla om det finns nya drivrutiner för nätverk kortet. dra och lana med någon kompis medan det är fortfarande lov och se om du fortfarande får problem. får du det så är det något med din dator.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V
Citera för svar Fraktfritt
Instagram
Flickr

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan ju pinga din router och se så slipper du blanda in internet, är det nått med moderkortet så kommer det att påverka resultatet mot routern, det enklaste är ju om du använder nått pingprogram och låter det gå några dygn-veckor och pingar typ 1 gång i sekunden och kollar resultatet.
http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Skulle man kunna kolla det via kommandotolken också`? Om det är störningar via routern och datorn är det säkert att det är den då?

Corsair Obsidian 650D || Silver Power SP-S850M 850W || i5-4670K || Cooler Master Seidon 120mm || ASUS Z87-A || Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB || Gainward GeForce GTX 770 || Kingston HyperX 3K SSD 240GB || Wins 7

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lipiken:

Skulle man kunna kolla det via kommandotolken också`? Om det är störningar via routern och datorn är det säkert att det är den då?

Jo det går att köra via kommandotolken men det blir nog bökigare att läsa ut resultatet, pingar man routerns lan (din standardgateway) och wansida (ditt publika ip) samt routerns standard gateway och kanske även nån annan dator på lanet och nån stabil server på internet typ Sunet eller Google så går det nog att se var problemen uppstår.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Det ser ut att vara från min dator eftersom min morsas går primma, kan det vara att den inte är uppdaterad? Hur kollar jag det?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lipiken:

Det ser ut att vara från min dator eftersom min morsas går primma, kan det vara att den inte är uppdaterad? Hur kollar jag det?

Du kan ju köra win uppdate och även kolla/installera om drivrutinerna till nätverkskortet och ev firewallen i datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Allting verkar vara uppdaterat. Borde jag fixa en tid för teknikern att komma och om det inte fixar sig, kolla upp datorn för genomsökning/lagning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fridhelmsplan; Stockholm.
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Lipiken:

Tjena sweclockers. Så jag har ett litet dilemma här och skulle uppskatta om jag fick lite hjälp.

Så nyligen har jag fått jätte irriterande lag spikes på grund av att min ping reser sig upp till taket. Det är inte något fel från servern jag kör på, på både cs go eller League of Legends. Så det är mitt nätverk som strullar. Jag har kontaktat ComHem och pratat med dem och gåt igenom lite saker. Det sluta med att vi testade i kommandotolken för att see om min ping håller på och stör sig via sunet.se och det gjorde det, vi testade även på min morsas dator och där var det help okej, inga lag spikes eller problem. Så ComHem vill nu skicka över en tekniker för att se om det är något problem med modemet. Jag fruktar dock att det kan vara mitt moderkor eftersom min kompis varnade mig om att det och att det kan vara stull i det. Så min fråga är, kan moderkortet orsaka strullet? Jag är osäker om jag har ett dedikerat nätverkskort eftersom jag fick hjälp att välja delar från Komplett.se.

TL: DR: Höga ping spikes på min dator men inte morsans. Kan mitt moderkort orsaka det?

Jag hade problem med massiva lagspikes i samtliga onlinespel förut. Det visade sig vara ett program (i mitt fall Plex Media Server) som orsakade problemet. Det gick så långt innan jag upptäckte det att Comhems tekniker kom hem till mig o felsökte utan resultat.

Så.. Testa stäng alla program som ligger aktiva i bakgrunden och kolla om du fortfarande får lagspikes

Lycka till!

Chassi: Fractal Design Define R5 (vit) MB: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB CPU: Intel Core i7-4790k GPU: ASUS GeForce STRIX GTX 980 Ti SDD: Samsung 850 EVO 250GB HDD1: Seagate 1TB HDD2: WD 1TB PSU: EVGA SuperNova G2 1300w Skärm: Acer 27" XB270HU Tangentbord: CM Storm QuickFire TK (Cherry MX Brown) Mus: Logitech G500 Hörlurar: Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Grumie: tack för svaret men det har jag tyvärr redan gjort och inget orsakar det. Det är inte bara i online spel, det är nätet generellt. Videos och livestreams laggar etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Testa att använda din mammas hårddisk (koppla ur din gamla) och se vad du får för pings där. Om det inte finns problem så är det säkert en inställning i windows/program som körs i bakgrunden och då behöver du bara att omformatera datorn. Annars så kan du testa en extren wifi adapter och se om du får ping spikes där.

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, 212 EVO,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Registrerad
Okt 2004

"Testa att använda din mammas hårddisk"
NEJ gör inte det .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Hade inte tänkt plocka isär datorn eftersom det förstör garantin och jag är inte tillräckligt kunnig inom dator bygge.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Kostar det pengar att få hem teknikern om det inte är fel på Comhems delar ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012

Nu har jag inte lusläst tråden men kör du Trådlöst eller med kabel? ett alternativ skulle kunna vara att skaffa ett separat nätverkskort, vill du inte/kan inte skruva i datorn finns externa lösningar. Dock är det ingen garanti för att problemet försvinner då just billiga externa enheter oftast inte är gjorda att spela på och kan lida av liknande problem.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Har du testat med annan kabel till modemet?
Byta port på modemet?

För att utesluta mjukvara skulle du kunna prova en Linux dist i Live läge och se om pingen mot sunet är lika illa.

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: ASUS Geforce GTX 670 DirectCU II 4GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Ubuntu GNOME 16.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av mrqaffe:

Kostar det pengar att få hem teknikern om det inte är fel på Comhems delar ?

Jag tänker ringa dem idag och se.

Skrivet av CynXen:

Nu har jag inte lusläst tråden men kör du Trådlöst eller med kabel? ett alternativ skulle kunna vara att skaffa ett separat nätverkskort, vill du inte/kan inte skruva i datorn finns externa lösningar. Dock är det ingen garanti för att problemet försvinner då just billiga externa enheter oftast inte är gjorda att spela på och kan lida av liknande problem.

Jag kör med en CAT 6 kabel.

[QUOTE="Lembritt;15130361"]Har du testat med annan kabel till modemet?
Byta port på modemet?

Ja, jag har testat med andra sladdar och min mammas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Har nästan samma bräda med samma Intel Nic och det har aldrig haft problem så det första du borde testa är att blåsa om burken och se om det löser problemet.
Passa då på att hämta Intels senaste drivers från deras webb.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2012

[QUOTE="Lipiken;15130437"]Jag tänker ringa dem idag och se.

Jag kör med en CAT 6 kabel.

Skrivet av Lembritt:

Har du testat med annan kabel till modemet?
Byta port på modemet?

Ja, jag har testat med andra sladdar och min mammas.

Och till din mors dator? Förlåt min dåliga läsning....

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av _niko_:

Har nästan samma bräda med samma Intel Nic och det har aldrig haft problem så det första du borde testa är att blåsa om burken och se om det löser problemet.
Passa då på att hämta Intels senaste drivers från deras webb.

Jag tror jag har de senaste men skulle du kunna linka dem?

Och till din mors dator? Förlåt min dåliga läsning....[/QUOTE]

Går fin fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Så en liten uppdatering, jag har för inte haft några problem idag angående min ping, vilket är väldigt konstigt, jag testade en massa grejor igår utan någon lycka men nu idag så går det prima, jag ska testa det i några dagar nu och om det återkommer så ska jag ringa ComHem och be dem kolla upp modemet och blie av med en möjlighet till problemet.
Det stör mig ändå att det fixade sig utan att jag vet om vad jag gjorde som fixade det eller vad som orsakade det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Tack för alla svaren och hjälp men jag får se nu hur långt det tar tills det kommer tillbaka.

_niko_ skulle ändå uppskatta om du kunde linka till min bräddas drivers utifall att jag inte hittar den.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lipiken:

Tack för alla svaren och hjälp men jag får se nu hur långt det tar tills det kommer tillbaka.

_niko_ skulle ändå uppskatta om du kunde linka till min bräddas drivers utifall att jag inte hittar den.

Drivrutiner har du på moderkortets hemsida, har du det i din signatur så ...
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_Download/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av mrqaffe:

Drivrutiner har du på moderkortets hemsida, har du det i din signatur så ...
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_Download/

Jag är osäker vad jag ska ladda ner så jag trodde linken skulle vara mer specifik, jag är inte super kunnig inom det tekniska i datorer. Sorry om jag orsakar strul

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lipiken:

Jag är osäker vad jag ska ladda ner så jag trodde linken skulle vara mer specifik, jag är inte super kunnig inom det tekniska i datorer. Sorry om jag orsakar strul

Välj operativsystem och sedan har du drivrutinen under "LAN"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Okej done, men problemet har kommit tillbaka, men inte lika illa som förut. Nu går det upp till 107+ var femte till nionde minut.
(Det var också innan jag installera drivrutinen)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lipiken:

Okej done, men problemet har kommit tillbaka, men inte lika illa som förut. Nu går det upp till 107+ var femte till nionde minut.
(Det var också innan jag installera drivrutinen)

Kan du köra
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta resultatet ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Goda nyheter! Eller tja, jag skulle säga det, jag laddade ner LoL på min morsas dator och testade det där och det visar säg att det lagar där också. Så mitt moderkort är inte problemet men jag lägger upp resultaten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Windows\system32>ipconfig /all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Sandro´s-PC
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej
Söklista för DNS-suffix . . . . . : home

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : home
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 74-D0-2B-91-7C-B0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 5 januari 2015 17:37:17
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 5 januari 2015 21:07:32
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 83.255.245.11
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

C:\Windows\system32>

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lipiken:

IP-konfiguration för Windows

Det ser normalt ut där och det verkar ju inte vara dhcp lånetiden som strular heller för den är ju 3,5 timmar. Vad är det för fart på uppkopplingen, är det nån risk att ni fyller upplänken ?