Absolut bästa och mest prisvärda kortet just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe93:

Mycket som revolverar runt 970/980 just nu. Om jag skulle köpa ett 970 eller 980, vilken modell och tillverkare är bäst?
Och vilken tillverkare slipper jag COILWHINE ifrån? Läst att detta tydligen är ett problem med dessa modeller.

Jag köpte ett Gigabyte från Webhallen som de skickade i fredags, http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206004-gigaby... absolut 0, coilwhine överhuvudtaget.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

köpte ett Asus 290x Matrix Platinum för 2990kr

överklockar som ett monster om du är intresserad av sådant

Njae. På luft är det inget märkvärdigt. Gtx 970/980 klockar högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Njae. På luft är det inget märkvärdigt. Gtx 970/980 klockar högre.

+1201 på minnet och +127 på gpu'n utan att det klockar ner sig och är stabilt är rätt bra enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

En hel del bra tips här nu, tackar för det allihopa! Bra information.

Är rätt sugen på detta: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB PhysX
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/...

Något ni kan rekommendera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabbe93:

En hel del bra tips här nu, tackar för det allihopa! Bra information.

Är rätt sugen på detta: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB PhysX
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/...

Något ni kan rekommendera?

Ja vi kan rekommendera detta såväl som de andra stora drakarnas GTX9X0 kort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Grafikkort är nog en av de sämsta investeringarna man kan köpa till dator har jag kommit på. Som redan nämnt brukar -70 serien vara mest prisvärdast. Misstaget jag gjorde när jag köpte nytt system var att jag valde bort SLI möjlighet, finns inget mer ekonomiskt om man skall köpa ett nytt kort.

Först köpa ett rätt okey kort för runt 3000, sedan när det börjar bli lite gammalt så köper man bara ett till begagnat. Priset har då sjunkit dramatiskt och vips så blir datorn som ny för under 1000kr.

Själv köpte jag ett gtx 670 för strax under 4000kr när det kom ut, har väl spelat kanske 5-6 gånger på det =). Hade jag haft SLI på moderkortet hade jag inte tvekat en sekund till att köpa ett begagnat till nu när det går att hitta för runt 800kr

Permalänk

Grejen är att får du tag i "rätt" GTX 970, går det smidigt att överklocka högre än ett 980 stock för mindre summa.

Så har du dessutom möjlighet och vilja till SLI, kan du få relativt mycket högre prestanda för samma peng som stock 980.

Många gillar ju MSIs kylare och så när man läser här. Själv hade jag siktat in mig på Asus, men kan nog bli ett MSI för mig med då MSI-kortet har en klart bekvämare ljudprofil, undansett från eventuellt spoltjut, som aldrig är bra.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finlandssvensken:

Grejen är att får du tag i "rätt" GTX 970, går det smidigt att överklocka högre än ett 980 stock för mindre summa.

Så har du dessutom möjlighet och vilja till SLI, kan du få relativt mycket högre prestanda för samma peng som stock 980.

Många gillar ju MSIs kylare och så när man läser här. Själv hade jag siktat in mig på Asus, men kan nog bli ett MSI för mig med då MSI-kortet har en klart bekvämare ljudprofil, undansett från eventuellt spoltjut, som aldrig är bra.

Aldrig riktigt förstått argumentet att ett kort går att överklocka till vad som motsvarar ett bättre kort, speciellt då det bättre kortet är lika klockvänligt. OK, prisskillnaden är ju cirka 2000:- vilket ju gör 970 mer prisvärt men är man fast besluten att undvika sli så långt det är möjligt så kör på ett 980. Ångrar faktiskt att jag inte gjorde det själv då jag kör 1080p, sli 970 känns overkill och undviker helst flerkortslösningar, ibland sackar mitt ensamma 970 efter även med 60hz även om det som sagt inte är ofta med dagens spel..

Permalänk
Skrivet av retro123:

Aldrig riktigt förstått argumentet att ett kort går att överklocka till vad som motsvarar ett bättre kort, speciellt då det bättre kortet är lika klockvänligt.

Det som menas är att man kan få likvärdig prestanda för mindre pengar. Visst går det ju att överklocka ett 980 också, men just 970 har rykte som riktigt goda överklockningskort överlag. Det gäller förstås främst de som kanske har budgeten för ett 970 men inte ett 980, då de kan få prestanda likt ett 980 stock för priset av ett 970. Men man kan också får 980 SLI för priset av 970 SLI etc. Hoppas du förstår vad jag försöker säga. Kan inte komma på en bra liknelse

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finlandssvensken:

Det som menas är att man kan få likvärdig prestanda för mindre pengar. Visst går det ju att överklocka ett 980 också, men just 970 har rykte som riktigt goda överklockningskort överlag. Det gäller förstås främst de som kanske har budgeten för ett 970 men inte ett 980, då de kan få prestanda likt ett 980 stock för priset av ett 970. Men man kan också får 980 SLI för priset av 970 SLI etc. Hoppas du förstår vad jag försöker säga. Kan inte komma på en bra liknelse

Visst förstår jag då du inte är den första som jämför 970 oc med stock 980 eller valfria jämförbara alternativ i grafikkortshistorien..;) men överklockar man så lär man fortsätta med det även om man har ett 980, och då ligger 970 en bra bit efter. Frågan är om du förstår vad jag säger? Skillnaden mellan korten är fortfarande lika stor hur du än argumenterar.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Visst förstår jag, men överklockar man så lär man fortsätta med det även om man har ett 980, och då ligger 970 en bra bit efter. Frågan är om du förstår vad jag säger?

Det gör jag. Jag förstår inte varför du tar ton mot mig heller. Jag säger väl inte att han ska skaffa ett 970 om han kan skaffa ett 980? Menar bara att 970 ger dig något mer prestanda per krona, speciellt om man har lite mindre budget.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finlandssvensken:

Det gör jag. Jag förstår inte varför du tar ton mot mig heller. Jag säger väl inte att han ska skaffa ett 970 om han kan skaffa ett 980? Menar bara att 970 ger dig något mer prestanda per krona, speciellt om man har lite mindre budget.

Ursäkta om du uppfattar det så, vill absolut inte "ta mig ton" bara ett argument som känns ganska uttjatat att man kan klocka upp ettt kort men att man då glömmer att det andra kortet kan också klockas..
Håller med dig att 970 ger säkert mer prestanda per krona, herregud satsade ju själv på ett 970..

Permalänk
Skrivet av retro123:

Ursäkta om du uppfattar det så, vill absolut inte "ta mig ton" bara ett argument som känns ganska uttjatat att man kan klocka upp ettt kort men att man då glömmer att det andra kortet kan också klockas..
Håller med dig att 970 ger säkert mer prestanda per krona, herregud satsade ju själv på ett 970..

Haha, jo. Inte lätt att läsa underton

Jo, men precis. Går så klart att lägga pengarna på ett 980 om man vill vara värst. Dock hade jag själv förmodligen distribuerat det jag sparar in med ett 970 på t.ex. en trevlig skärm eller något annat roligt, ifall det var jag. Du vet, två flugor i en smäll? 980 är dock det biffigare kortet av de två.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Tänkte bara avsluta här med att säga att jag smällde på MSI's GTX 980 Gaming och det har hittills definitivt inte vart en besvikelse!

Än så länge ingen antydan till coil whine över huvud taget och kortet är otroligt kraftfullt, riktigt så det vattnas i munnen!

Vill tacka och bocka till alla som hjälpt till här i tråden, ni har min fulla uppskattning.

Till er som har budgeten för ett 980 och funderar på ett: MSI 980 Gaming är ett riktigt bra val. Ni kommer inte att bli besvikna!

Pöss på er.

-G

Permalänk
Skrivet av Gabbe93:

Hejsan Sweclockare! <3

Har funderat på ett nytt grafikkort och tänkte vart är bättre att fråga än Sweclockers forum? Ingenstans förmodligen.

So...

Jag sitter just nu på ett GTX 760 och det funkar utmärkt men eftersom jag har lite cash att spendera och har allt jag behöver i burken i övrigt mer eller mindre så skulle det sitta fint med ett riktigt bra kort.

Så vad tycker ni jag ska köpa? Har kollat lite på GTX 970 kort och de verkar intressanta.

Är det värt att byta upp från ett 760 just nu? Vilket är det bästa och mest prisvärda kort just nu? Ska jag vänta på ett nysläpp eller på att prisen sjunker på några andra bra kort?

Har väl tänkt något kort runt 3,000-5,000 kronor eller så. Men kan tänka mig att både betala lite mindre och lite mer, beroende på vad ni rekommenderar.

Så, ge mig lite tips och info här nu boys & girls!

Gott nytt år på er! <3
-Gabbe

Jag som just uppgraderade till en 760 .-.

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Jag som just uppgraderade till en 760 .-.

Och 760 är ett riktigt riktigt bra kort (framför allt med tanke på prislappen) som du säkert kommer att bli väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Funderar du på vattenkylning i framtiden? Eller om du har en för övrigt tyst dator så kan du räkna med att få skicka tillbaka ett par kort om du kör på 970 iaf. Är som sagt ett lotteri, men många som har det och säkert ett stort mörkertal med folk som inte hör coilwhinet pga att övriga fläktar överröstar det. Vissa verkar bli bättre efter ett tags användande och andra inte. Vissa bara vid hög fps i menyer osv (Vilket jag kan godta iaf) och andra redan vid låg fps. Mitt hade coilwhine redan från 30 fps och uppåt.
Hade jag haft pengarna för ett 980 hade jag kört på det istället....
Och ska du vattenkyla så har väl evga fortfarande kvar att deras garanti fortfarande gäller fastän du monterar block.

Edit: Och där läste jag resten av svaren och såg att du körde på 980 Bra val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbe93:

En hel del bra tips här nu, tackar för det allihopa! Bra information.

Är rätt sugen på detta: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB PhysX
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/...

Något ni kan rekommendera?

har själv 2 st av den modellen dom sitter i sli funka fin fint med dom
bara i farcry4 jag kan få konstig fryst skuggbild i sli i andra spel inga problem

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz