Nytt RAM gör att GA-P55-USB3 inte startas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Nytt RAM gör att GA-P55-USB3 inte startas

Jag har funderat på att byta upp mig i RAM, och gjorde nyligen slag i saken och köpte mig 4 GB av exakt samma sort som de som sitter i datorn (så att jag inte skulle behöva bry mig om kompatibilitet). Dessa är Corsairs 2x2 (4 GB), CMX4GX3M2A1600C9, och moderkortet är som det står i tråden GA-P55-USB3. När jag satte i de nya minnena brevid de gamla (i slots 2 och 4; de gamla satt i 1 och 3) ville datorn inte längre starta.

Jag körde med öppet chassi och såg hur nätagget och CPU-fläktarna drog igång, men för att sedan sluta. Det lyser på sina ställen, och det låter lite från hårddiskarna (tror jag), men jag får inte något på skärmen alls - inte BIOS, ingenting, bara svart.

Jag har prövat att sätta de nya minnena i slots 1 och 3, och det funkar utan problem, så problemet kanske är slots:en, eller några inställning nånstans som gör att de är avstängda? Datorn funkar ju fortfarande med bara 4 GB, men nu när jag har köpt mer minne vill jag ju gärna att det ska funka... All hjälp mottages tacksamt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Jag antar att du redan har testat ha minnena i enbart slot 2 och 4? Om minnena endast krånglar när alla fyra är isatta samtidigt skulle du kunna testa uppdatera BIOS, några av BIOS-uppdateringarna för ditt moderkort nämner "Enhanced memory capability".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Jag minns inte om jag testade i bara 2 och 4, men tanken är väl att man aldrig enbart ska använda dem, utan att då köra på 1 och 3 om man inte fyller alla fyra slots? Hur uppdaterar man BIOS? Har aldrig provat det förut, så det känns rätt främmande...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Jag har haft ett sådant moderkort och nog ramminnena oxå.Jag hade extremt mycket krångel med 4 stickor.öka volten på minnena till 1.65 om du ej gjort det.Bios.Kolla upp vilken rev.version du har liten text i ena hörnet(vänster nedre tror jag) Ladda ner senaste bios på gigabytes sida på ett fat 32 formaterat usb minne.Finns bra guider på youtube.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus VG248QE.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Okey, jag började med att ändra spänningen till 1.66 V på DRAM (1.65 fanns inte som alternativ), men det hjälpte inte. Jag använde Q-Flash samt ett USB-minne och uppdaterade BIOS till F9 (den senaste stabila verisonen) från min F8-version, vilket heller inte hjälpte. Andra idéer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011

Länk som beskriver en del inställningar, skriven efter att den här tråden startades:
DDR3 Memory: What Makes Performance Better?
Mixing Sets Of DRAM
http://www.tomshardware.com/reviews/dram-benchmark-fluctuatio...