Usel hastighet med inbyggd wifi på moderkortet (LÖST)

Permalänk
Medlem

Usel hastighet med inbyggd wifi på moderkortet (LÖST)

Jag får vanligtvis ut runt 85-90Mbit/s via wifi på mina bärbara datorer men på min nybyggda dator med Z97I-moderkort går det knappt att ladda en hemsida och speedtest.net anger runt 4Mbit/s. Loggar jag in på min router (Netgear WNR3500Lv2) så ser jag alla anslutna enheter och min MBP som jag nu skriver från och som får ut runt 85Mbit/s visar en signalstyrka på 99% samtidigt som den nybyggda PCn visar ynka 2%!

Hur kommer det sig att det går så långsamt och att signalstyrkan är så usel? Vad kan jag göra åt det? Det medföljde en '2T2R-antenn' men jag förstår inte riktigt hur den fungerar och från vad jag kan läsa mig till på nätet så verkar det som att man måste pilla med kablar på moderkortet för att kunna koppla in den.

Men hur som helst borde det väl gå att få ut bättre hastighet och signalstyrka än så här även utan extern antenn?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Brukar ju inte vara någon antenn alls på interna trådlösa nätverkskort?
Tror du måste koppla in antennen du fick med...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Men vad har du för moderkort då?
Z97I finns det flera att välja på. olika fabrikat också........

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Brukar ju inte vara någon antenn alls på interna trådlösa nätverkskort?
Tror du måste koppla in antennen du fick med...
Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, jag hittar inte så mycket relevant info om antennen och fick inte med någon bruksanvisning. Det står inte heller något om det i moderkortets bruksanvisning.

Skrivet av ggustavsson:

Men vad har du för moderkort då?
Z97I finns det flera att välja på. olika fabrikat också........

ASUS Z97I-PLUS.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Knepigt. Jag hade antennen inkopplad när jag startade datorn för första gången men hastigheterna var så usla att jag kopplade bort den och började felsöka. Jag provade nyss att koppla in den igen och får nu ut skapliga resultat (60-65Mbit/s) så den kanske inte var åtskruvad ordentligt sist jag provade.

Tack för snabb respons i alla fall Mod kan kasta tråden.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ingen aning, jag hittar inte så mycket relevant info om antennen och fick inte med någon bruksanvisning. Det står inte heller något om det i moderkortets bruksanvisning.
ASUS Z97I-PLUS.

Du behöver koppla in detta nedan, om du inte gjort detta så får du nog den usla Wifi som du har.

Länk till manualen finns här http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97I-PLUS/E9272_Z...
Kapitel 2 beskriver hur du kopplar ihop det. du kanske behöver riva ut moderkortet ur lådan för att komma åt om det är trångt, då dom beskriver att koppla in kablarna i I/O plåten är det första man ska göra vid byggandet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300