nytt moderkort men behålla äldre i5 processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

nytt moderkort men behålla äldre i5 processor?

hej, planera på att sakta men säkert bygga upp en vettig pc utifrån en lite äldre variant (2009-2010ish) och successivt byta ut diverse delar mot nyare.
Tänkte nu mest höra mig för hur det funkar att byta till moderkort men behålla cpun, i mitt fall en intel i5 650. moderkortet jag funderar på är ASUS Z97-A - ATX / Z97.
sorry om jag verkar helt borta men så är också fallet, är ganska ny i det här med dator och alla dess delar. så utbilda mig gärna

detta är vad som står om just CPUn;

"CPU
Intel® Socket 1150 for the 5th/New 4th/4th Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors
Supports Intel® 22 nm CPU
Supports Intel® Turbo Boost Technology 2.0 "

tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Det måste vara samma socket annars går det helt enkelt inte. Nya moderkort är 1150 då det är för Haswell/Haswell Refresh. Du måste alltså skaffa ny cpu om du ska ha nytt moderkort

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Din CPU passar endast på moderkort med sockel LGA1156, moderkortet du har tänkt inköpa är 1150, så det går tyvärr inte.
Ska du köpa ett Z97 moderkort så måste du köpa en passade processor också, exempelvis så kanske en billig i5a duger, som exempelvis 4440, alternativt en billigare i3'a för tusenlappen.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Friterad:

Det måste vara samma socket annars går det helt enkelt inte. Nya moderkort är 1150 då det är för Haswell/Haswell Refresh. Du måste alltså skaffa ny cpu om du ska ha nytt moderkort

tack för snabbt svar! grymt, då får jag spara lite längre införskaffa mig in ny i5a helt enkelt!

fridens!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

ska du byta processor behöver du även byta moderkort. du har en 1156 processor och den kommer inte passa i ett nytt moderkort. skaffa en G3258 och ett Z97 moderkort till en början, även en kylare klocka processorn och sen när du har mer pengar byter du ut processorn efter du har bättre grafikkort eller något som är mer aktuellt att byta ut.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V
Citera för svar Fraktfritt
Instagram
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

På ASUS supportsida för det moderkortet så har dom en lista på supporterade CPU:er
Här: http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_CPU/

Och din CPU finns inte med där (och det beror på att du har en annan sockel på processorn än ASUS Z97-A har)

Moderkortets sockel skrivs "LGA1150" och processorn "LGA1156"

/G

//tvåa som tusan, så går det när man har många flikar uppe

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av titanarum:

tack för snabbt svar! grymt, då får jag spara lite längre införskaffa mig in ny i5a helt enkelt!

fridens!

I så fall så ska du satsa på en K modell som 4670K så att du kan överklocka, annars känns det ganska så onödigt med ett Z97 moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av titanarum:

hej, planera på att sakta men säkert bygga upp en vettig pc utifrån en lite äldre variant (2009-2010ish) och successivt byta ut diverse delar mot nyare.
Tänkte nu mest höra mig för hur det funkar att byta till moderkort men behålla cpun, i mitt fall en intel i5 650. moderkortet jag funderar på är ASUS Z97-A - ATX / Z97.
sorry om jag verkar helt borta men så är också fallet, är ganska ny i det här med dator och alla dess delar. så utbilda mig gärna

detta är vad som står om just CPUn;

"CPU
Intel® Socket 1150 for the 5th/New 4th/4th Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors
Supports Intel® 22 nm CPU
Supports Intel® Turbo Boost Technology 2.0 "

tack på förhand!

Får man fråga om anledningen till att du vill byta just moderkortet? Är det gamla trasigt eller har Z97 kortet nån speciell funktion du söker?

Din CPU är gammal och inte den snabbaste men den duger ganska bra fortfarande, jag skulle inte räkna med nån wow-feeling direkt om du bara byter moderkort + cpu till en nyare i5'a.

Bättre i så fall att lägga pengarna på mer RAM, SSD och grafikkort i första hand och till sist byta moderkort + cpu.

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Basse:

Får man fråga om anledningen till att du vill byta just moderkortet? Är det gamla trasigt eller har Z97 kortet nån speciell funktion du söker?

Din CPU är gammal och inte den snabbaste men den duger ganska bra fortfarande, jag skulle inte räkna med nån wow-feeling direkt om du bara byter moderkort + cpu till en nyare i5'a.

Bättre i så fall att lägga pengarna på mer RAM, SSD och grafikkort i första hand och till sist byta moderkort + cpu.

Han kommer nog se en prestandavinst i runda slängar runt 100% utan bekymmer. i5 650 är nämligen bara dubbelkärnig och blir utpresterad i singeltrådat med runt 30-40% av en nyare i5.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 24 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD, 2x Cheetah SAS 15k RPM, 2x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av roxkz:

Han kommer nog se en prestandavinst i runda slängar runt 100% utan bekymmer. i5 650 är nämligen bara dubbelkärnig och blir utpresterad i singeltrådat med runt 30-40% av en nyare i5.

Jodå, jag håller med dig.

Men nu spekulerar jag bara i att resten av hans grejor också är från 2009-10, dvs tveksamt om SSD finnes, kanske 2-4GB RAM.

Jag tror att den kommer KÄNNAS rappare med en SSD + mera RAM än vad den kommer göra med enbart nytt moderkort + CPU. Beroende på vad datorn används till självklart.

Dessutom var några av dom andra förslagen att köpa en billig CPU sålänge, det känns bara onödigt.

Skriver på mobilen så orkar inte utveckla mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.