Går det att överklocka med detta moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Går det att överklocka med detta moderkortet?

hej! Jag sitter just nu på ett asus M5A97 EVO R2.0 och jag undrar om det går att overklocka med det, jag har läst någonstans att det var ett väldigt dåligt moderkort att overklocka med. Är det någon som har erfarenhet med detta moderkort eller vet någonting om det? Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Det är inte top of the line pga A970, men överklocka går alltid. Till och med automatisk överklockning finns

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

beror också på vad det är för cpu.

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av versions:

beror också på vad det är för cpu.

Amd fx 8120, den ska klocka bra från vad jag har hört

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Inga problem att klocka alls på det moderkortet. Bra extra kylning på den också för att bättre hantera extra värmen detta medför.
Tänk bara på att ha ordentligt med kylning på CPUn och ventilation i chassit.

Om du installerar AI Suite mjukvaran. Så bör det nog finnas en rätt bra auto överklocknings funktion som klockar upp, startar om och stresstestar systemet åt dig.
Bra att köra ifall man är ny med överklockning och skapar en hyfsad grund bas att sen tweaka på ytterligare i efterhand.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av ParasiteX:

Inga problem att klocka alls på det moderkortet. Bra extra kylning på den också för att bättre hantera extra värmen detta medför.
Tänk bara på att ha ordentligt med kylning på CPUn och ventilation i chassit.

Om du installerar AI Suite mjukvaran. Så bör det nog finnas en rätt bra auto överklocknings funktion som klockar upp, startar om och stresstestar systemet åt dig.
Bra att köra ifall man är ny med överklockning och skapar en hyfsad grund bas att sen tweaka på ytterligare i efterhand.

Tack! Jag har just nu en 212 evo, som CPU kylare, det bored väll räcka ganska långt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Terrorkossan:

Tack! Jag har just nu en 212 evo, som CPU kylare, det bored väll räcka ganska långt?

Nja, ingen super kylare direkt. men långt mycket bättre än stock. Så du lär definitivt få ut lite extra prestanda med den. Bara håll koll på tempsen vid stress tester. Har för mig att AMD rekommenderar max 61 grader enligt deras specs.

EDIT: Yup, max 61 grader. länk

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.