970 sli - artefakter och krascher

Permalänk
Medlem

970 sli - artefakter och krascher

2 x Gigabyte G1 i sli, är inne på mina 4e exemplar för att utesluta att det inte är grafikkorten som krånglar.
Måste klocka ner minnet till 6400mhz för att inte få artefakter och galna blå tearings i Valley.
Kör jag default kraschar drivern med jämna mellanrum
Varit samma sak med alla kort jag testat, provat att sänka klocken och volten på cpu'n utan resultat.
Provat massa olika drivers med Display Driver Uninstaller som hjälp, inget blev bättre..
Provat 2 nya olika sli-bryggor
Kan det vara nätagget? funkar ju hur bra som helst med ett singel kort, kunde klocka riktigt högt osv EVGA Supernova G2 750W

Sjukt skumt att jag lär sänka minnet med 400Mhz från default för att det ska funka som det ska

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett känt mjukvaruproblem som Nvidia ej har lyckats fixa ännu. Ett av korten matas med för lite ström vid körning i SLI.

https://forums.geforce.com/default/topic/777448/geforce-900-s...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

2 x Gigabyte G1 i sli, är inne på mina 4e exemplar för att utesluta att det inte är grafikkorten som krånglar.
Måste klocka ner minnet till 6400mhz för att inte få artefakter och galna blå tearings i Valley.
Kör jag default kraschar drivern med jämna mellanrum
Varit samma sak med alla kort jag testat, provat att sänka klocken och volten på cpu'n utan resultat.
Provat massa olika drivers med Display Driver Uninstaller som hjälp, inget blev bättre..
Provat 2 nya olika sli-bryggor
Kan det vara nätagget? funkar ju hur bra som helst med ett singel kort, kunde klocka riktigt högt osv EVGA Supernova G2 750W

Sjukt skumt att jag lär sänka minnet med 400Mhz från default för att det ska funka som det ska

Testat byta bryggan?
Det kan vara moderkortet, det har brorsan varit med om, PCIe plats 1 kunde ge artefakter och ibland blådumpa, du säger att det funkar bra i singel mode, har du testat att köra bara ett kort i ena slotten och sedan flytta det till andra slotten och testa? Men som du säger så kan det även vara psu:n

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Verkar vara ett känt mjukvaruproblem som Nvidia ej har lyckats fixa ännu. Ett av korten matas med för lite ström vid körning i SLI.

https://forums.geforce.com/default/topic/777448/geforce-900-s...

Intressant

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Känns skumt att det ska lösa sig när jag sänker minnet med 400mhz+ (350 är för lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Känns skumt att det ska lösa sig när jag sänker minnet med 400mhz+ (350 är för lite)

Har du kollar hur mycket ström dina kort får i sli? För mig var det sjukt enkelt, jag behövde bara klocka ena kortet 10mhz mer än det andra för att få stabila 1,212V till båda under load.
Känns inte så lönt att spekulera innan du kollar hur mycket ström som faktiskt matas till korten

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Testat det där med, även om volten är likadan på båda korten kraschar det efter en stund.
Det är ju något problem med strömmen iaf, det är det enda jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Testat det där med, även om volten är likadan på båda korten kraschar det efter en stund.
Det är ju något problem med strömmen iaf, det är det enda jag vet

Och korten får tillräckligt mycket ström?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det, testat custom bios och 130% powerlimit
Voltage, allt mellan 1-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Jag hoppas det, testat custom bios och 130% powerlimit
Voltage, allt mellan 1-90

Men du lär ju öppna afterburner motsvarande och bocka i voltage monitoring.. Känns ju inte så lönt att sitta och tro/gissa/hoppas/be?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Men du lär ju öppna afterburner motsvarande och bocka i voltage monitoring.. Känns ju inte så lönt att sitta och tro/gissa/hoppas/be?

http://i.imgur.com/T91na0T.png
Bara exempel på clocksen, testar olika kombinationer men det är samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

http://i.imgur.com/T91na0T.png

http://i.imgur.com/T91na0T.png
Bara exempel på clocksen, testar olika kombinationer men det är samma sak

Tryck på detach på graffönstret så att vi kan se core clock/mem clock/power/usage/voltage för båda gpuerna

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

Jag har också 2 Gigabyte GTX970 G1 i SLI. Känner inte igen det du beskriver. Hade dock liknande problem när jag körde mina GTX 670 i 4-way sli och när nätagget inte riktigt orkade med längre....
G1'orna drar en hel del faktiskt, klockar på pass bra redan standard. Har inte mätt ännu men jag tror att det är något annat än själva korten...

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //