HyperX Savage 2133MHz med MSI Z77A-G45 bootar ej

Permalänk
Medlem

HyperX Savage 2133MHz med MSI Z77A-G45 bootar ej

Hej,
Bytte ut 2x4GB (1600 MHz) mot 2x8GB Kingston HyperX Savage 2133MHz på mitt MSI Z77A-G45.

Bootar upp utan problem men inser att jag fortfarande kör i 1600MHz.
Hur jag än försöker så vägrar datorn att boota med annat än 1600MHz.

När jag aktiverar XMP så föreslås DDR3 2133 MHz, 11-12-12-30 1.60V (vilket ser bra ut!?!) men vägrar ändå att boota. Har jag missat något?

Hur mycket prestandatapp blir det att köra i 1600MHz?

tpfh
lrtz

Permalänk
Medlem

Prestanda tappet är inte mer en marginellt. Har du dom gamla stickorna i? Har du testat att köra dom i 1833? Vad har du för annat i datorn?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Prestanda tappet är inte mer en marginellt. Har du dom gamla stickorna i? Har du testat att köra dom i 1833? Vad har du för annat i datorn?

Jag har inte i de gamla stickorna i. Tänkte att jag klarar mig på 2x8.

Övriga komponenter;
MSI Z77A-G45 ATX, Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB, Intel Core i7 3770K 3,5Ghz, be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Modulär, DVD±RW Samsung 24X DL Svart OEM, be quiet! ShadowWings 120mm 1500rpm samt ett Gigabyte 970 (som jag satte in samtidigt som minnena).

Edit;
har givetvis uppdaterat BIOS också.

Permalänk
Medlem

Jag har samma minnen i min dator men den vill inte heller köra dom i 2133 mhz. Gigabyte Z87X-UD5H. Gick bra med mitt förra moderkort ASUS Sabertooth P67

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har samma minnen i min dator men den vill inte heller köra dom i 2133 mhz. Gigabyte Z87X-UD5H. Gick bra med mitt förra moderkort ASUS Sabertooth P67

Men är det något med minnena som skiljer sig från andra DDR3 2133 mhz? Även om det är marginell skillnad i prestanda så stör det mig litet...

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är moderkorten som inte stöder just dessa minnen i den hastigheten. Minnesbandbredden är betydligt bättre i 2133 mhz iallafall, jag mätte upp den till 31000 MB/s mot 24000 MB/s i 1600 mhz.

Jag har stött på liknande problem innan med andra datorer så det är inget nytt precis. Irriterande dock när man köper snabba minnen och så är de inte snabbare än ens gamla

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag tror att det är moderkorten som inte stöder just dessa minnen i den hastigheten. Minnesbandbredden är betydligt bättre i 2133 mhz iallafall, jag mätte upp den till 31000 MB/s mot 24000 MB/s i 1600 mhz.

Jag har stött på liknande problem innan med andra datorer så det är inget nytt precis. Irriterande dock när man köper snabba minnen och så är de inte snabbare än ens gamla

Men det står ju i specarna att moderkortet ska klara DDR3-2133. Vad finns det för andra egenskaper på minnena som man behöver se till att de överensstämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lrtz:

Men det står ju i specarna att moderkortet ska klara DDR3-2133. Vad finns det för andra egenskaper på minnena som man behöver se till att de överensstämmer?

Ställt in manuellt enligt minnenas specifikationer?
Bara kika upp vad det står på deras sida och kanske höra med tillverkaren för moderkortet hur det ska stå för att 2133 mhz minnen ska funka.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb